Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
konceptas
Foto: konceptas

Udover at være medlem af Randers Byråd for Venstre, er Jens Peter Hansen medlem af hovedbestyrelsen i Cyklisforbundet og bestyrelsesmedlem i Det Europæiske Cyklistforbund.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrum@pol.dk


Debat: Det gavner bilisterne at investere i cyklisme

Vi cykler mindre og mindre. Tiden er inde til, at politikerne genopdager cyklen som det samfundsøkonomisk overlegne instrument til reduktion af trængsel i og omkring de større byer, skriver Jens Peter Hansen, medlem af Randers Byråd (V) og af hovedbestyrelsen i Cyklistforbundet.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Vi kommer til at cykle mindre i de store danske byer,« lød den deprimerende udmelding fra trafikøkonom Ismir Mulalic på et morgenmøde forud for Den Nationale Cykelkonference, der blev afholdt i København i sidste uge.

Data viser, at Mulalic har ret: Siden 2014 er cykelindekset for hele Danmark faldet år efter år fra indeks 109 til nu indeks 95 – svarende til, at der nu cykles 420 millioner kilometer færre end i 2014.

Så vidt så skidt.

Det var dog ikke data, som Mulalic anvendte som begrundelse for sin spådom. Derimod, at cyklisterne i byerne er ved at overtage bilisternes problemer, når det gælder trængsel og besvær med at parkere sit transportmiddel; at den kollektive transport er blevet bedre og naturligvis også, at biler og benzin er blevet billigere.

Privatfoto
Foto: Privatfoto

Halløj – der er altså en verden uden for Valby Bakke. Den verden ankom jeg fra sent om aftenen inden cykelkonferencen med 200 kilometer cykling i benene til arbejde i Aarhus, til udvalgsmøde i Randers og fra Odden til København.

Også vest for Valby Bakke har vi fået vores andel af de 250.000 flere biler, der er kommet til siden 2014

Jeg kan hilse og sige, at i den verden er trængsel af cyklister ikke noget problem – overhovedet ikke.

250.000 flere biler siden 2014

Trængsel på vejene er derimod et hastigt voksende problem. Også vest for Valby Bakke har vi fået vores andel af de 250.000 flere biler, der er kommet til siden 2014.

Det er op til politikerne i de store danske byer, om deres byer skal opleve samme trængselsproblemer som hovedstaden, eller om Mulalics forventning om faldende cykelandel bliver gjort til skamme.

Vi kan i den sammenhæng tage bestik af hovedstadens erfaringer: Man kan ikke bygge sig ud af trængselsproblemer. Biltrafikken kan ikke bare håndteres ved at bygge flere veje, fordi det blot vil afføde mere trafik. Den erkendelse havde myndighederne og politikerne ikke for 10 år siden.

Trængselskommissionens analyser i 2013 gjorde det klart, at der er et grundlæggende valg mellem at acceptere øget trængsel i spidsbelastningsperioder som et vilkår eller at søge mere aktivt at regulere efterspørgslen på biltrafik, hvor trængslen er et problem.

Indtil nu har der ikke været – og kommer næppe – politisk vilje til at reducere efterspørgselspresset via betalingsring eller differentieret roadpricing.

Vejdirektoratet gør i en rapport fra 2017, Drivkræfter bag trafikvækst, opmærksom på, at undersøgelser peger mod, at der skal meget til for at få bilister til at skifte fra bil til kollektiv trafik. Kollektiv trafik med tilbringer-/frabringer-transport, skift og ventetider gør ofte, at bilen er relativt mere attraktiv selv med betydelig trængsel.

Invester i cykelinfrastruktur

Eftersom reduktion af efterspørgselspresset er et politisk no-go – vejbyggeri er at slukke ild med benzin – og udbygning af kollektiv trafik er kun realistisk i de helt store byer, er tiden inde til, at politikerne genopdager cyklen som et ligeværdigt transportmiddel og som det samfundsøkonomisk klart overlegne instrument til reduktion af trængsel i og omkring de større byer.

Vejbyggeri er at slukke ild med benzin

Cyklister lægger erfaringsmæssigt vægt på fremkommelighed og komfort, når de vælger at cykle, og når de vælger rute. De vil gerne så hurtigt som muligt til deres mål, og de vil helst undgå forhindringer i form af stop ved rødt lys og krydsning af veje.

For nuværende er cyklens markedsandel størst for ture på to til fire kilometer. Andelen er faldende op til en luftlinjeafstand på cirka otte kilometer, hvorefter kurven flader ud. I denne sammenhæng kan bemærkes, at en tredjedel af alle bilture er under fem kilometer og halvdelen under 10 kilometer.

El-cykler øger aktionsradius ganske betydeligt – langt de fleste vil ubesværet kunne cykle 10-15 kilometer på en el-cykel. Det har mange fundet ud af: Mens det totale salg af cykler sidste år faldt med 13 procent, steg salget af el-cykler med 9 procent.

Politikerne kan i den grad bidrage til en sådan forøgelse af aktionsradius ved at investere i cykelinfrastruktur, der leverer den fremkommelighed og komfort, der får flere til at flytte bagdelen fra sæde til sadel.

I Aarhus virker indsatsen

Det er man godt i gang med i Aarhus. På min vej til arbejde benytter jeg blandt andet cykelvejen langs letbanen og den nyanlagte infrastruktur omkring supersygehuset.

Fra for eksempel Trige tager det mig 35 minutter for de knap 15 kilometer til arbejdspladsen nær Marselis Boulevard. Google angiver, at samme distance i bil i myldretiden vil tage mellem 22 og 45 minutter. Cykler jeg ind via Søften, er tiden på cykel 36 minutter, mens bilturen ifølge Google ville tage 26-50 minutter.

Indsatsen i Aarhus virker: Fra 2011 til 2016 er cykelandelen steget med 18 procent.

For de fleste politikere – lokalt og nationalt – vil det at se cykling som en ligeværdig transportform kræve en mentalitetsændring

Derfor: Vil man som politiker tækkes trængselsramte bilister, bør der investeres i cykling, således at bagdele flyttes fra sæde til sadel – for det skaber mere plads til bilerne.

For de fleste politikere – lokalt og nationalt – vil det at se cykling som en ligeværdig transportform kræve en mentalitetsændring.

Belønningen er til gengæld stor i form af reduceret trængsel og ikke mindst enorme besparelser på sundhedsområdet. I Randers ville vi spare 34 millioner per år på sundhed, såfremt vi fik cykelandelen tilbage på 2012-niveau.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.byrum@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden