Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Allan Jensen, afdelingsleder, Akustik og Støj i Rambøll.
Pressefoto: Anders Søgaard Sørensen / Rambøll

Allan Jensen, afdelingsleder, Akustik og Støj i Rambøll.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrum@pol.dk


Debat: Det er uforståeligt, at bekæmpelse af trafikstøj får så lidt opmærksomhed

Næsten 1,4 millioner danskere er påvirket af trafikstøj over grænseværdien. Selv om der findes effektive redskaber, investeres der slet ikke nok i at bekæmpe støjen, skriver Allan Jensen, afdelingsleder i Akustik og Støj, Rambøll. Det går ud over den enkeltes livskvalitet og samfundsøkonomien.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nye tal viser, at det nytter at gøre noget ved trafikstøjen. Men det er stadig et kæmpe problem for den enkelte og for samfundet. Det er på den baggrund helt uforståeligt, at behovet for bekæmpelse af trafikstøj i vore byer og langs vejene får så lidt opmærksomhed hos myndigheder og beslutningstagere.

Først den gode nyhed. Nye tal fra Vejdirektoratet viser, at antallet af støjbelastede boliger ved statens veje er reduceret med 11 procent til 106.000 boliger. Samtidig har Københavns Kommune oplyst, at antallet af støjbelastede boliger i hovedstaden er faldet med 4 procent til 135.000.

Men støj fra trafikken er fortsatden værste støjkilde i vores samfund, og af WHO er den vurderet til at være EU’s næststørste miljøproblemefter luftforurening. Omkring 700.000 boliger – og næsten 1,4 millioner danskere – er stadig påvirket af trafikstøj, som ligger over den vejledende grænseværdi.

Hvert år dør flere hundrede danskere grundet følgesygdomme af støj fra vejtrafik, mens flere tusinde indlægges

Forskningsprojekter har dokumenteret, at trafikstøj sænker livskvaliteten og øger sandsynligheden for mentale lidelser som angst og depression og alvorlige sygdomme som diabetes og blodpropper. Hvert år dør flere hundrede danskere grundet følgesygdomme af støj fra vejtrafik, mens flere tusinde indlægges.

Boligpriserne påvirkes også negativt, og flere undersøgelser viser, at borgerne selv er utilfredse med myndighedernes håndtering af trafikstøj.

Trafikstøj går således ud over rigtig mange menneskers livskvalitet, og samfundsomkostningerne tælles i milliarder. Det er med andre ord højst besynderligt, at der ikke gøres mere ved problemet i en moderne samfund som det danske.

Vejtrafikken stiger og stiger

Rambøll har været med til at kortlægge mulighederne for at dæmpe trafikstøjen i hvidbogen 'Trafikstøj – et overset samfundsproblem'. Hvidbogen viser, at indsatsen er langt mest effektiv, når man sætter ind på mange fronter og benytter flere redskaber.

Det er også nødvendigt for at holde trit med udviklingen: de seneste prognoser fra Vejdirektoratet anslår en stigning i vejtrafikken på 14 procent frem mod 2030.

Det nye er blandt andet vinduer, der også kan dæmpe støj, når de åbnes for udluftning

Boligens støjisolering er noget af det, der spiller den største rolle, ikke mindst fordi det er afgørende, at man i sin bolig kan finde ro og få en uforstyrret søvn. Udvikling af smarte støjdæmpende vindues-, altan- og facadeløsninger er i fuld gang – det nye er blandt andet vinduer, der også kan dæmpe støj, når de åbnes for udluftning. Desværre sker det ofte, at disse muligheder glemmes eller droppes, når der bygges eller renoveres – selv om omkostningerne for den enkelte og for samfundet klart overstiger investeringerne.

Det er meget uhensigtsmæssigt – og gør problemet større fremfor at afhjælpe det.

En park i nærheden hjælper

Der er også mange muligheder for at dæmpe støjen ved selve kilden – ved bilen og vejbanen – men også her kræver det, at politikere, embedsmænd og bygherrer langt mere aktivt prioriterer langsigtet og fremmer tiltag som støjreducerende dæk og asfalt samt hastighedsnedsættelse og støjskærme.

Endelig bør vi, når vi planlægger vores byer, tage højde for, at mennesker føler sig mindre genererede af trafikstøj ved deres bolig, hvis de har adgang til et stille område, som eksempelvis et attraktivt, lukket gårdmiljø, der er effektivt skærmet fra støjen. Fredelige pladser og parker i rimelig afstand fra boligen kan have samme funktion.

Undersøgelser har faktisk vist, at man alt andet lige føler sig mindre generet af vejstøj, hvis man har adgang til attraktive og stille områder nær boligen.

De nye tal viser, at en målrettet indsats virker. Københavns Kommune har haft særlig fokus på antallet af såkaldt stærkt støjbelastede boliger, og den kategori er reduceret med hele 35 procent, fra 35.000 til 22.800. Kommunen har netop lanceret en støjhandlingsplan, der skal få antallet af støjplagede endnu længere ned.

Andre instanser bør følge trop. Rambøll er gået sammen med blandt andre Gate 21, Det Økologiske Råd og Force Technology for at få mere fokus på de mange løsninger, der kan være med til at reducere støjen både inde i boligen og på udearealer omkring den.

Trafikstøjen kan kun reduceres, hvis vi bruger mange forskellige tiltag – og arbejder sammen om det – så lad os gøre det!

Deltag i debatten – send dit indlæg på 600-800 ord til debat.byrum@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Jobs

Forsiden