Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrum@pol.dk


Debat: Frederiksbergs intentioner om grønne byrum tabte kampen om pladsen i klimaprojekt

Innovationspartnerskabet på Frederiksberg startede som et reelt byudviklingsprojekt, men endte med at koste en del af pladsen til de grønne og rekreative elementer til fordel for parkeringspladser, skriver landskabsarkitekt Lars Alva-Jørgensen, partner i Opland Landskabsarkitekter, som er med i projektet.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nye samarbejdsformer tages stort i brug i disse tider med flerårige strategiske partnerskaber og innovationspartnerskaber. Sidstnævnte har ført til Danmarks første af sin slags inden for byudvikling. Processen startede i 2017, hvor Frederiksberg Kommune og godt 40 virksomheder samledes for at udvikle en blå-grøn skybrudsløsning, som kunne integreres punktvis og udbredes til andre klimakritiske dele af byen.

Vores innovationspartnerskab Climate Value Solutions samt ét andet blev udvalgt, og godt halvandet år efter er de første to delområder på Kronprinsesse Sofies Vej og Holger Danskes Vej nu forberedt til fremtidens stigende regnmængder.

Løsningerne sker som en del af Frederiksberg Kommunes klimaindsats og byudviklingsplan, hvor målet lyder på et grønnere og mere bæredygtigt Frederiksberg, hvor fremtidens større vandmængder tæmmes ved punktvise skybrudsløsninger langs kommunens klimabelastede vejforløb.

Men hvad, der startede som et reelt byudviklingsprojekt i form af skybrudsløsninger med grønne og rekreative elementer, er endt i et klimatiltag, der underordner sig vanetænkning blandt borgere, da der er så stort et fokus på mulighed for parkering i byen. Frederiksberg Kommune er hele tiden under pres af borgerne for at opretholde, og flere steder, forøge antallet af parkeringspladser.

Kampen om pladsen

Et centralt hjørne ved hvert projekt er borgernes rolle som medspillere i byens udvikling. I dialog med borgerne understreges det, hvor forskelligt byens rum kan indrettes på baggrund af værdier og behov.

Kampen om pladsen er en gentagelse, hvor kampen i denne omgang har omhandlet pladsen til henholdsvis de grønne og rekreative elementer og borgernes krav til parkeringspladser.

Sådan ser en del af det nye byrum ud.
Foto: Filip Knaack Kirkegaard

Sådan ser en del af det nye byrum ud.

Ved projektstart lød et klart ønske fra kommunen og en stor del af borgerne på både bedre opholds-, cykel- og parkeringsforhold. Disse ønsker skulle integreres med Frederiksberg Kommunes overordnede klima- og byudviklingsstrategi, med fokus på grønne og bæredygtige løsninger, hvor de belastede områder bliver modstandsdygtige overfor de større mængder af regnvand vi allerede mærker i dag. Frederiksberg Kommune skulle således navigere mellem borgernes interesser foruden kommunens egne.

Frederiksberg Kommune skulle således navigere mellem borgernes interesser foruden kommunens egne.

Plads til bedre vækstbetingelser

Som udbudsform er innovationspartnerskabet yderst værdifuldt, hvor kommunen får en skræddersyet løsning, og vi som virksomhed får mulighed for at udvikle og teste innovative løsninger i praksis.

Men processen kunne have forløbet endnu bedre, hvis kravene til bilernes plads i byen var reduceret til fordel for bedre vækstbetingelser for byens træer samt bedre plads til innovative byrumsløsninger.

Det ærgrer mig, at det ikke er lykkedes at bevare projektets intention og fokus, hvor de blå og grønne løsningselementer begge var forudsætningen for en bæredygtig helhedsløsning.

Intentionen bag Climate Value Solutions gik som udgangspunkt ud på, helt konkret, at skabe en række opholdsrum og plantebede langs Kronprinsesse Sofies Vej og Holger Danskes Vej samtidig med, og i forlængelse af, punktvise skybrudsløsninger. Tilsammen skulle disse elementer skabe en helhedsløsning, hvor regnvandet udnyttes som ressource til vanding af vejenes grønne elementer.

Men et sted i processen er byudviklingsprojektet som udgangspunkt blevet glemt, hvor pladsen til de grønne og rekreative elementer er druknet på bekostning af krav til parkeringspladser. Resultatet er et fint renoveret vejforløb, men det er umiddelbart svært at få øje på innovationen, da den for størsteparten er under terræn.

Jeg mener, at synligheden af de nye tanker er vigtig, således at det tydeliggøres for borgerne, at kommunerne i disse år arbejder med helt nye måder at indrette byerne på.

Gentænk gaden

Jeg mener, at vi i fællesskab skal turde at prioritere de blå og grønne løsningselementer i fremtidens regnvandsløsninger, med øje for byens trafikale fremtidsperspektiv. Biler i byen vil med stor sandsynlighed fylde mindre i fremtiden, hvorfor de nuværende parkeringskrav bør vokse fra vanetænkningen.

Hvorfor gentænker vi ikke de grønne og rekreative elementer, når vi alligevel graver vejene op?

Helt grundlæggende fortjener borgerne nogle byrum og gadeforløb, hvor den landskabelige bearbejdning udnyttes til fulde i forlængelse af arbejdet med skybrudsløsninger under jord.

Hvorfor gentænker vi ikke de grønne og rekreative elementer, når vi alligevel graver vejene op?

Der foreligger den fineste mulighed, hver gang de skybrudsramte områder graves op for skybrudsløsninger, hvor en nytænkning af de grønne og rekreative elementer kan give mere værdi for borgerne. De grønne og rekreative løsningselementer bør læses som en fundamental forudsætning for fremtidens skybrudsløsninger – på lige fod og forud for borgernes krav til parkering.

Livet mellem regnskyl og skybrud

Ved netop at prioritere de grønne og rekreative løsningselementer kan borgeren opleve en synlig tillægsværdi efter klimaprojekternes afslutning, hvor de fysiske rammer er blevet forskønnet og forbedret.

I forlængelse af ovenstående er det vigtigt at understrege, at hver opgravning af gader og stræder ikke skal udnyttes som farverige oplevelsesrum med opholdsmøbler og højbede med krydderurter. Konteksten skal tænkes ind i ethvert projekt.

Men lad os altid overveje, hvordan grønne og rekreative tiltag kan tænkes ind i fremtidens løsninger til gavn for det levede liv imellem regnskyl og skybrud.

Svar fra Jan E. Jørgensen

Formand for Frederiksberg Kommunes By- og Miljøudvalg Jan E. Jørgensen (V) skriver i et svar til Lars Alva-Jørgensen, partner i Opland Landskabsarkitekter, at hensynet til borgernes hverdag har fået politikerne til også at prioritere parkering i den nye byrumsløsning:

»Vi er en grøn kommune, jovist, og vi har en række strategier og planer for, hvordan vi fremmer udviklingen. Men det skal være på en måde, hvor borgernes hverdag fortsat kan fungere,« skriver Jan E. Jørgensen.

Læs hele svaret her:

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrum@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden