Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrum@pol.dk


Jan E. Jørgensen (V) om kritik af klimaprojekt: Frederiksberg vælger både grønt og parkering

Der skal også være plads til parkeringspladser, da de er vigtige for mange borgeres hverdag, skriver formand for Frederiksberg Kommunes By- og Miljøudvalg Jan E. Jørgensen (V) i et svar til Lars Alva-Jørgensen, partner i Opland Landskabsarkitekter.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tak til Lars Alva-Jørgensen for at bringe klimasikringen og blå-grønne løsninger op her i disse spalter. Det er et uhyre vigtigt emne, som jeg meget gerne debatterer.

Lad mig indledningsvist fortælle om det konkrete projekt:

Holger Danskes Vej og Kronprinsesse Sofies Vej har fået to regnvandsløsninger, der begge genbruger regnvand til vanding af bytræer. Kort fortalt bliver vandet samlet op fra vejbanen og ført til magasiner under træerne, hvorfra træerne bliver vandet.

Ved større regnskyl bliver det vand, der ikke kan være i magasinerne under træerne, ledt til et større magasin under parkeringspladserne. Her bliver vandet forsinket, før det langsomt løber videre til kloakken. På den måde er området nu langt bedre sikret mod oversvømmelser. Ud over regnvandshåndteringen har området fået opholdssteder, flere træer og en gennemgående beplantning.

Vi valgte løsningerne i tæt dialog med beboere i området. Det blev klart udtrykt på borgermøderne, at mange ønskede flere parkeringspladser.

En lang række hensyn

Når vi ansvarlige politikere skal vælge indsatserne, skal vi have en lang række hensyn og ender til at mødes. Klimasikring, trafiksikkerhed, æstetik, grønne rekreative løsninger, behovet for parkeringspladser og meget mere.

Her vejer borgernes holdninger og ønsker tungt – for det er deres by og deres hverdag, det handler om.

Frederiksberg får masser af blågrønne klimaløsninger i disse år, og målet for alle disse løsninger er, at de ud over at klimasikre også skal skabe rekreativ værdi. Men i Nordeuropas tættest befolkede by er der nu engang også andre hensyn – først og fremmest hensynet til borgernes hverdag.

Så nej, de blågrønne løsninger taber ikke kampen til parkeringspladser, tværtimod.  Men ja, der skal også være plads til parkeringspladser, da disse er vigtige for mange af vores borgeres hverdag.

Her er vi inde i kernen af vores måde at arbejde på her på Frederiksberg. Vi forsøger at tilgodese alle behov og finde de løsninger, der skal til, for at alles hverdag kan fungere. Vel at mærke samtidig med at vi arbejder strategisk i den retning, vi ønsker – i dette tilfælde mod en endnu mere grøn-blå by.

Jeg forstår godt, hvis blågrønne ildsjæle gerne havde set endnu flere af disse løsninger på Frederiksberg

Jeg forstår godt, hvis blågrønne ildsjæle gerne havde set endnu flere af disse løsninger på Frederiksberg, og de skal nok komme. Men som ansvarlige politikere skal vi tilgodese hele byen og alle dens borgere.

Vi er en grøn kommune, jovist, og vi har en række strategier og planer for, hvordan vi fremmer udviklingen. Men det skal være på en måde, hvor borgernes hverdag fortsat kan fungere.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrum@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden