Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ritzau Scanpix | Tariq Mikkel Khan
Arkivfoto: Ritzau Scanpix | Tariq Mikkel Khan

Erhvervsminister Rasmus Jarlov til nytårskur og -taffel for regeringen, folketingets formand, repræsentanter for det officielle Danmark og hoffet i Christian VII's Palæ, Amalienborg i København. Erhvervsminister Rasmus Jarlov til nytårskur og -taffel for regeringen, folketingets formand, repræsentanter for det officielle Danmark og hoffet i Christian VII's Palæ, Amalienborg i København.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrum@pol.dk


Rasmus Jarlov om hovedstadsplan og Nyholm: Her er erhvervsministerens ønsker for 2019

Hovedstadsplanen er en vigtig indsats i 2019 for erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), som har landsplanlægningen under sit ressortområde. Og så drømmer han om flere skibe på Nyholm, som han ønsker byomdannet med respekt for flådehistorien.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Af alle de opgaver, jeg har fået som erhvervsminister, er jeg allermest glad for at være formand for regeringens hovedstadsudvalg.

Om ganske kort tid glæder jeg mig derfor også meget til at løfte sløret for vores nye hovedstadsudspil, som vi på højtryk arbejder på, og som er en samling initiativer, der skal styrke udviklingen af hovedstadsområdet.

Initiativer, der blandt andet baserer sig på den ikoniske og – fristes man til at sige – meget håndgribelige Fingerplan for hovedstadsområdets udvikling, der første gang blev tegnet tilbage i 1947. Det gjorde den, fordi man i stedet for en kaotisk byudvikling i alle retninger ønskede, at byen voksede ud i fem fingre med togbaner i midten af hver finger og med bedst mulig tilgængelighed med kollektiv transport mellem boliger, arbejdspladser og grønne områder.

Ét af elementerne i hovedstadsudspillet bliver en større revision af netop Fingerplanen. Med plads til udvikling og konkrete løsninger på uforudsete behov, som man ikke havde fantasi til at forestille sig tilbage i 1947. Det er et arbejde, der baserer sig på 150 ændringsforslag, vi har fået fra stort set alle hovedstadsområdets 34 kommuner.

Hovedstaden er jo langt mere end indre København.

Forslag, der kan være med til at skabe bedre muligheder for vækst og udvikling i lokalområder fra den yderste fingerspids og helt ind til håndfladen. For hovedstaden er jo langt mere end indre København.

Ja til Hyldagerprojektet

Et eksempel på et af de lidt mindre initiativer i regeringens hovedstadsudspil er derfor, at Albertslund Kommune på Vestegnen får opbakning til at forvandle Hyldagergrunden til et rekreativt område med bakker, der skal fungere som støjvolde ud mod Holbækmotorvejen.

Og hvor der samtidig bliver gjort plads for et nyt boligområde uden støjproblemer, der går ud over folks nattesøvn og trivsel. Den vision gør regeringen mulig i den kommende revision af Fingerplanen.

Det er samtidig vigtigt at understrege, at Fingerplanen også fremover vil tage hensyn til hovedstadsområdet som en samlet helhed. Netop fordi hovedstadens kommuner udgør ét sammenhængende område for erhvervslivet, som arbejdsmarked og til uddannelse og bosætning. Sådan er det i dag, og sådan mener jeg, det skal blive ved med at være.

Der er både store og små initiativer med i regeringens kommende hovedstadsudspil. To af de helt store projekter har vi allerede løftet sløret for i samarbejde med København og Hvidovre Kommuner. Nemlig planerne for den næste store nye bydel Lynetteholmen og de ni holme ud for Avedøre Holme.

Vi bygger henholdsvis en helt ny bydel med plads til virksomheder og 35.000 mennesker og ni holme med plads til op mod 380 nye industriarbejdspladser, moderne spildevandsrensning og bynær natur.

Det er den slags beslutninger, jeg gik ind i politik for at være med til at træffe. Det er historisk og visionært og bliver en kæmpe gevinst – ikke bare for hovedstadsområdet, men for hele Danmark.

Bevarelse af Nyholms kulturarv

En af mine personlige mærkesager er desuden bevarelsen af Nyholms kulturarv og historiske bygninger, nu hvor Søværnets Officersskole skal flytte. Her bevarer vi en kulturel og historisk perle midt i København – til glæde for byens borgere og de mange besøgende, der hvert år aflægger vores hovedstad et besøg. Hovedstaden er fyldt med kultur, oplevelser og storbyliv.

Og som konservativ ser jeg gerne, at Søværnet bevarer en tilstedeværelse på Nyholm, at parken af gamle skibe på øen udvides, og at området i det hele taget udvikles med respekt for 400 års unik flådehistorie

Og som konservativ ser jeg gerne, at Søværnet bevarer en tilstedeværelse på Nyholm, at parken af gamle skibe på øen udvides, og at området i det hele taget udvikles med respekt for 400 års unik flådehistorie.

Ritzau Scanpix | Jens Dresling
Foto: Ritzau Scanpix | Jens Dresling

Øen Nyholm, der blev anlagt ved opfyld fra 1690, er den ældste og nordligste af de øer, der udgør Holmen i København. På Nyholm er en række flådehistoriske bygninger. Om få år skal forsvaret forlade øen, hvoraf en del skal sælges. Mastekranen fra 1750 er en af en række flådehistoriske bygninger på Nyholm i Københavns Havn.

Hovedstadsområdet er nemlig – og skal fortsat være – en blandet, men grøn og attraktiv by med historisk såvel som moderne arkitektur. Med mange bycentre men også mange grønne åndehuller imellem dem. Med plads til dem, der har råd til lidt mindre, og dem, der kan betale meget, og til kontorarbejdspladser såvel som industri. Med plads til studerende, singler og par i forskellige typer lejligheder, forretningsrejsende på hoteller og familier med lidt større pladsbehov. En velfungerende infrastruktur for både bilister såvel som kollektivister. Ren luft og rent badevand. Og med tilstrækkelige værn mod støj og forurening såvel som fremtidens klimaudfordringer.

Min personlige ambition med byudvikling i hovedstadsområdet er at løfte arven fra 1947 og fremtidssikre hovedstaden. Så borgere såvel som virksomheder også fremover kan leve og mødes og bevæge sig i en velfungerende storby, der er både grøn, bæredygtig, effektiv og rummelig.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrum@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden