Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressefoto: Søren Svendsen
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrum@pol.dk


Klaus Bondam: Tænk hvis politikerne satte et mål om 1 million elcykler i 2030

Regeringens og DF's infrastrukturplan er mest af alt en gavebod til bilister. En reelt visionær og ambitiøs plan, der tilgodeser alle danskeres transportbehov, har vi desværre stadig til gode, skriver Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet. Cykelinfrastruktur er ikke kun en kommunal opgave, mener han.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvor er det ærgerligt, at regeringen og Dansk Folkeparti ikke er optaget af alle danskeres transportbehov.

Hvor er det ærgerligt, at regeringen og Dansk Folkeparti ikke er optaget af de knapt 40 procent af familierne, der ikke har bil og derfor er afhængige af gåben, cykel og offentlig transport.

Hvor er det ærgerligt, at regeringen og Dansk Folkeparti nøjes med at sige motorvej, motorvej, motorvej i stedet for at lægge op til en reel visionær og ambitiøs infrastrukturplan, der kan mere end bare dele ud til bilisterne.

Jo, der skal sættes en milliard kroner af i en statslig pulje til at styrke cykelinfrastrukturen frem til 2030. Og jo, det lyder flot. Men kigger man nøjere efter og har lidt historik, så er der ingen grund til at falde bagover af benovelse. Beløbet svarer nøjagtigt til det, der blev afsat i 2009-14. Altså samme beløb, bare over en dobbelt så lang tidsperiode. Hvorfor smøre pengene ud over så lang tidsperiode, når vi har brug for trygge cykelstier nu? Hvorfor nøle på den måde, når det er nu, at vi skal styrke hverdagscykling og bruge cyklen som løftestang til et sundt og bæredygtigt Danmark med mindre trængsel?

Hvis vi danskere cykler en tiendedel mere end i dag, kan Danmark som samfund ifølge Dansk Industri reducere sygefraværet med hele 267.000 dage

47 procent af alle pendlerture for beskæftigede i Danmark er 10 kilometer eller derunder. Der er med elcykler et kæmpepotentiale for at øge cykeltransporten. Det giver i den grad mening at satse på elcyklismen som en afgørende del af hverdagens transport og tilbyde bilister et stærkt alternativ til de lidt længere cykelture.

Tænk, hvis regeringen og DF havde et mål om en million elcykler i 2030 og øremærkede penge til en elcykelpulje, som Sverige har succes med.

Færre danskere cykler

I en tid, hvor danskerne sidder sig i ihjel, og livstilssygdomme belaster de offentlige sundhedsbudgetter markant, er hverdagscykling en vigtig del af en sund og aktiv hverdag. Desværre er fakta, at færre og færre danskere cykler. Ifølge Vejdirektoratet er cykelandelen af alle ture gennemført af 10-85-årige bosat i Danmark faldet fra cirka 17 procent i 2014 til cirka 14 procent i 2018.

Det er nu, at vi skal sikre cykelinfrastruktur, der binder vores liv og hverdag mellem hjem, skole, uddannelse, arbejde og fritid ordentlig sammen. Hvis vi danskere cykler en tiendedel mere end i dag, kan Danmark som samfund ifølge Dansk Industri reducere sygefraværet med hele 267.000 dage. Det vil samlet set give de danske arbejdspladser en årlig besparelse på knap 208 millioner kroner.

Det kan godt være, at statsministeren og transportministeren nøjes med at cykle til bageren om søndagen og ellers tager en Rynkeby-trøje på, når tid er

Det kan godt være, at statsministeren og transportministeren nøjes med at cykle til bageren om søndagen og ellers tager en Rynkeby-trøje på, når tid er. Men Cowi og Supercykelstiernes spritnye evaluering viser, hvordan man kan få borgere til at cykelpendle i hverdagen, til at cykle langt og til at vælge cykel over bil, når de skal til og fra job. Med højkvalitetscykelstier er mange parat til at cykle helt op til 10 kilometer hver vej.

Det kan kun gå for langsomt med at komme i gang med at etablere sammenhængende cykelinfrastruktur – og på tværs af kommunegrænserne vel at mærke.

Ikke kun kommunal opgave

Cyklen tager også førstepladsen for grøn transport. Det bliver bare ikke grønnere. Derfor er det dybt besynderligt at se transportministeren og med ham regeringen i den grad gå i brechen for elløbehjul, der måske nok kan være meget skægge at prøve. Men har elløbehjul noget større potentiale til at styrke grøn og CO2-sparende hverdagstransport til og fra arbejde og reducere trængsel markant? Nej, det har de nok ikke.

Men det har ikke mindst elcyklen, og heldigvis er salget af elcykler stigende. Vi er i Danmark  stille og roligt ved at komme ud over misforståelsen, at elcykler skulle være for de dovne, de gamle og de svage (i øvrigt en opfattelse, som hollænderne aldrig har haft). Med udviklingen af elcyklen og dens større cykelradius er det bare at få anlagt de cykelstier, som vil gøre et liv som cykelpendler mere attraktivt.

Der er samtidig ikke længere ræson i at fastholde, at investeringer i cykelinfrastruktur primært skulle være en kommunal opgave

Der er samtidig ikke længere ræson i at fastholde, at investeringer i cykelinfrastruktur primært skulle være en kommunal opgave. Hvis vi skal følge med udviklingen (og ikke sakke agterud i forhold til Holland), bør anlæggelse af lokal og tværkommunal cykelinfrastruktur i højere grad være en statslig opgave frem for alene en kommunal – for eksempel med en national cykelpulje på 200 millioner kroner årligt, hvor kommunerne kan søge statslig medfinansering af cykelstier og andre cykelfremmende initiativer, sådan som vi i Cyklistforbundet for nyligt har foreslået det i vores politiske udspil Cykelland.nu.

Det ville svare til, at der går 2 kroner til infrastruktur til cykler for hver 100 kroner, der går til infrastruktur til biler.

Gamle løsninger på ny udfordringer

Det er i denne tid besynderligt at høre trafikminister Ole Birk Olesen kritisere forslag om, at staten medfinansierer cykelinfrastruktur, når anlæggelsen af en omfartsvej ved Mariager til en pris af 377 millioner kroner, der – selv om den måtte blive anlagt som en statsvej – nok mest kommer til at løfte en kommunal trafikal udfordring til gavn for, ifølge Vejdirektoratets egne opgørelser, cirka 3-600 (lokale) bilister i og omkring Mariager.

Vi har brug for ægte innovation i forhold til grøn, aktiv og sund hverdagstransport. Vi har brug for politikere, der går i brechen for at skabe rammerne for den innovation. Vi har brug for moderne transportpolitik, der ikke råber enten bil eller cykel, men siger både-og. Det første skridt kunne være at gøre det meget nemmere at skifte mellem bil, cykel og offentlig transport i hverdagen. At satse så massivt på biltrafik er tragisk i en tid, hvor vi har brug for grøn omstilling.

Jeg vil anbefale regeringen og Dansk Folkeparti at lytte til landets trafikforskere, når de med én stemme siger, at flere motorveje ikke hjælper på den enorme trængsel på vejene i og omkring vores store byer. Flere motorveje og regeringens øvrige bilpolitik med konstante favoriseringer, hvor det bliver stadig billigere at købe en bil og køre i den, får bare flere og flere til at køre mere og mere i bil.

Cyklen er en vigtig del af løsningen, når vi skal skabe fremtidens klimavenlige og bæredygtige samfund. Den fremlagte infrastrukturplan er fortidens løsninger til fremtidens udfordring.

Cyklistforbundet lancerede i januar med udspillet Cykelland.nu en politisk vision og fire konkrete forslag, som Cyklistforbundet opfordrer Folketingets politikere til at gennemføre hurtigst muligt. Se udspil og forslag på www.cykelland.nu.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrum@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden