Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrum@pol.dk


Debat: Der er ingen vej udenom at indtænke terrorsikring i byerne – så gør det ordentligt

Gør systematisk sikkerhedstiltag til servicetiltag, for terrorsikringen vil alligevel brede sig i byerne, foreslår Nanna Bay-Müller.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Terrorsikkerhed i byens rum er kommet på dagsordenen på en måde, vi ikke er vant til i Danmark. Heldigvis ikke.

Overvejelserne om ’hvad nu hvis ..?’ sker i disse år i hovederne på blandt andet kommunalpolitikere og ejerne af de store spillesteder.

’Betongrise’, pullerter og kæmpe blomsterkrukker er derfor placeret med større eller mindre kyndighed i vores byrum. Og vi tager en typisk dansk debat om, hvorvidt det skaber mere frygt end tryghed at opsætte denne udstilling af pullerter i forskellige versioner.

Store krukker ved indgangen til gågaden Strøget i Kbh. Her kolliderer sikkerhedstiltaget og andre af byens funktioner. Havde der i stedet stået en bænk med pullertegenskaber, havde de to ting spillet sammen.

Sandsynligheden for, at opsatte pullerter og blomsterkummer kommer til at stå deres prøve i relation til terror, er heldigvis fortsat meget lille. Risikoen for at blive ramt af terror i dagens Danmark er 0,00000028 procent (ifølge Anja Dalgaard-Nielsen, Politiken 28. januar 2019).

Samtidig præger opsatte pullerter med videre vores byrum i de mange år, de kommer til at stå der. De er med til at definere vores brug og oplevelse af byen, hvad den skal kunne, og hvad der skal til, for at vi føler os trygge. Eller minder os om den ukendte trussel, de er sat op for at afværge.

Sikkerhed er kommet for at blive

Jeg tror, at sikkerhedsdagsordenen er kommet til Danmark for at blive. Andre landes tragiske erfaringer, med hvad en bil kan lave af skade, er lagret i vores kollektive hukommelse. Omtrent hver fjerde dansker forventede i 2018 et terrorangreb i på dansk jord inden for et år (Trygfonden, 'Danskernes Syn på Terror', maj 2018). Så hvor mange forventer det samme inden for en årrække? Og hvordan står det til, efter næste gang et europæisk land rammes af tragedie?

Bænk til afslapning i solen – formodentligt i kombination med at kunne bremse en bil.

At sikkerhed også er et voksende parameter i rekruttering af arbejdskraft hos internationale virksomheder og ved placering og afholdelse af events, har jeg hørt fra folk i feltet.

Den frygt – og det konkurrenceparameter – kan kommunalpolitikere og internationale virksomheder ikke sidde overhørig. Uanset hvad sandsynlighedsberegningerne ellers siger. For der arbejdes hårdt i kommunerne for at skabe lækre byrum og det byliv, der tiltrækker de gode skatteborgere. Det samme gælder de private leverandører af for eksempel transport og oplevelser. Og der er global konkurrence om specialiseret arbejdskraft, der gerne flytter sig for at bo og arbejde i et samfund med liveability og herunder tryghed.

Mit gæt er, at de alle vil sikre sig, at de ikke fremstår som ligeglade med sikkerhed. For hvem har lyst til at være det?

Fra sikkerheds- til servicedagsorden

Så når der bliver investeret i sikkerhed i det danske land, foreslår jeg, at der først og fremmest bruges tiltag, der med sikkerhed virker. For ja, betongrisene kunne flyttes af en bil og i værste fald gøre skaden større.

Funktionen er et minimumskrav, og sikkerhedsfirmaerne ved, hvad der skal til. Men jeg foreslår også at holde den danske tradition med en 'blød' tilgang til hårde emner i hævd og give noget tilbage til borgerne, kunderne og de ansatte, der i sidste ende er dem, der betaler.

At tænke på tværs af fagområder og dagsordener og skabe mere end 'bare' sikkerhed. Det er besværligt, kræver nye samarbejder på tværs af organisationer og kompetencer, men gør at vores byrum ikke 'viser tænder'. Og at de ikke alle bliver fyldt med blomsterkummer, eksempelvis hvor der er ønsket et mere råt udtryk.

Byrum der skaber service

Derfor, skab flere modstandskraftige byrumsmøbler, så det ikke kun er de få, særlige bænke og skraldespande, der også kan skabe sikkerhed. Og brug dem på torve og pladser, hvor trafik og torvedage alligevel skal adskilles, og hvor besøgende kan sidde og se på det, der sker omkring dem. Indarbejd hævede flader på domicilforpladser og trafikknudepunkter, som tydeligt markerer, at på dette sted sker noget særligt, men med solid fundering i jorden under.

Lav cykelparkering, der har modstandskraft og samtidig skaber orden ved stationer og i handelsgader.

Hverken børn eller unge kan lade være med at kravle op på de store granitkugler på Christiansborg Slotsplads. Det er leg. Og det er sikkerhed.

Bland drift som forsinkelsesbassiner til regnvandshåndtering med de dimensioner, der afskærer kørsel på tværs. Smid tryghedsskabende eller dekorativ belysning ind i ligningen, så vi borgere også føler os mere hjemme eller ligefrem synes, at tiltagene er smukke i mørke.

Og tilsæt service som wifi og information om kommende koncerter eller togafgange, når der alligevel skal graves i jorden eller sættes elementer op, som fanger vores opmærksomhed.

Dette kan gøre sikkerhedstiltag til servicetiltag. Og til den funktion, der mindsker risikoen for for eksempel oversvømmede kældre, næste gang skybruddet kommer forbi. Eller at det er nemt at finde sin bus ved Københavns Hovedbanegård. Det vil folk bemærke.

Og de vil ikke bekymre sig – tværtimod.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.byrum@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden