Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Københavns Kommune
Pressefoto: Københavns Kommune
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrum@pol.dk


Debat: SF kræver træbyggeri og selvbyg på Amager Fælled

Vandrehjemsgrunden på Amager Fælled skal være et mønstereksempel på nænsomt bæredygtigt byggeri i pagt med naturen og med plads til afprøvning af nye boformer, skriver Klaus Mygind, gruppeformand for SF i København, i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kampen om byggeri på Amager Fælled har været et helt centralt politisk spørgsmål i København. Nu bliver Strandengen på fælleden fredet, men der skal bygges på Vandrehjemsgrunden. Det er kompromisset, men derved er sagen ikke slut. For hvordan skal der bygges? Her vil vi i SF sætte præcise krav til det nye boligkvarter.

SF ønsker, at kvarteret bliver et mønstereksempel på nænsomt bæredygtigt byggeri indpasset i naturen. I den indgåede politiske aftale om byggeriet står der, at der skal »skabes en ny grøn og bæredygtig bydel, hvor boligbebyggelsen har variation af materialer såsom træfacader, begrønnede facader, eksempelprojekter med upcycling-byggerier«.

Faunapassage, grønne facader og bilfri bydel

I SF ønsker vi at konkretisere det i følgende krav:

  • Træ skal være det gennemgående byggemateriale. Hvis der skal bruges beton, for eksempel på bærende dele, skal det være rå beton, der er CO2-absorberende.
  • Alle facader skal være fuldt begrønnede udadtil. Inde i området kan det være mindre.
  • Byggeriet skal samles, så det fylder mindst muligt, højst 11,8 hektar.
  • I de nære omgivelser til byggeriet skal der laves særlige tiltag for at sikre diversiteten og mangfoldigheden i naturen. De yderste huse ud mod naturen kan stå på pæle, så naturen kan vokse ind i området og sikre mod opsivning fra den underliggende losseplads. Arkitektstuderende har udarbejdet forslag til dette.
  • Selvbygprojekter bør være en del byggeriet. I Københavns kommuneplanstrategi har vi netop fået indføjet, at der skal eksperimenteres med selvbyg, der kan øge diversiteten og mangfoldigheden i byens arkitektur. Selvbygprojekter kan øge områdets nænsomhed mod naturen.
  • Der skal planlægges med forskellige boformer, for eksempel flere typer af bofællesskaber.
  • Området skal være en hel eller delvis bilfri bydel. Der kan måske tænkes kreativt med kombination af p-hus og overdækning af Vejlands Allé, så der kommer en støjskærm.
  • Der bør arbejdes på at lave en beplantet overgang, en såkaldt faunapassage, over Vejlands Allé ude på fælledområdet for dyr og mennesker i lighed med overgange, der er over motorveje i Jylland. Derved kan Kalvebod Fælled og Amager Fælled forbindes, hvilket de ikke er nu. Vejlands Allé og kanalerne udgør en markant grænse, der nærmest er umulig at passere for dyr og mennesker.

Vi ønskede ikke byggeri på fælleden

25. april afholdt By & Havn borgermøde om byggeriet. Det var et spændende møde, hvor By & Havn fik mange konstruktive og interessante forslag og selvfølgelig også mange kritiske kommentarer om beslutningen om byggeriet.

Det er dybt problematisk at bygge på grønne områder i København

For SF var det en svær beslutning at gå med i aftalen om byggeri på fælleden. Det er dybt problematisk at bygge på grønne områder i København. Vi ønskede ikke byggeri på fælleden, men vi fik stoppet et større byggeri på Strandengen på fælleden. Nu er vi som aftalepart med til at beslutte byggeriets udformning, og igennem den proces skal byggeriet gøres til et mønstereksempel på bæredygtigt byggeri. Det skal vi skabe i samarbejde med aktive borgere, arkitekter, biologer og dygtige byggevirksomheder.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrum@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden