Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Urban Power
Visualisering: Urban Power
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrum@pol.dk


Debat: Hvis Bispeengbuen kan nedlægges, kan motorvejen gennem Lyngby også

Med inspiration fra blandet andet Thomas B. Thriges Gade i Odense og planerne for nedlægningen af Bispeengbuen i København har Urban Power undersøgt mulighederne for at gentænke området omkring Lyngby Station som et nyt attraktivt byområde med grønne forbindelser.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rundt omkring i verden sker der tiltag i centrale byområder, som har til hensigt at rette op på mange af de uhensigtmæssige indgreb, der i efterkrigstiden blev foretaget i fremskridtets navn.

Mange bykerner blev gennemskåret af store infrastrukturprojekter uden hensyntagen til byens øvrige sammenhæng og byrumsmæssige kvaliteter. I blandt andet Boston og San Fransisco har man allerede for adskillige år siden fjernet motorvejsanlæg, der var placeret midt i byen.

Herhjemme har vi med debatten om nedlæggelsen af Bispeengbuen fået taget hul på en vigtig diskussion om, hvordan vi heler vores byer efter disse modernistiske indgreb.

Motorvejen fylder snart 60 år, og man kan også her stille spørgsmålstegn ved om det er værd at kaste flere penge efter vedligeholdelse af en løsning, der hører fortiden til?

Et andet sted, der i høj grad vil kunne have gavn af at gentænke hele den urbane situation, er området omkring Lyngby Station, der i dag er gennemskåret af både en motorvej i første sals højde samt en S-togsjernbane.

Motorvejen fylder snart 60 år, og man kan også her sætte spørgsmålstegn ved, om det er værd at kaste flere penge efter vedligeholdelse af en løsning, der hører fortiden til?

Lyngbys udfordringer

Lyngby er et eftertragtet byområde med både lokalhistorisk landsbystemning og et storbyagtigt præg – en kombination, der ikke rigtigt findes magen til andre steder i hovedstadsområdet. En massiv gennemstrømning af mennesker giver området identitet og liv.

Men området har også store udfordringer – både i forhold til trafik, parkering, boligudbud, mangel på grønne forbindelser, partikelforurening og ikke mindst støjen fra motorvejen. Den kommende letbane er der også ved at blive gjort plads til – dog ikke uden massive udfordringer. Måske er det på tide at gentænke hele området omkring stationen for at skabe et endnu bedre Lyngby til fremtidens generationer – en løsning, der vil kunne sikre, at både trafikken, bylivet og byen fungerer.

En af de store fordele med Lyngby er netop, at S-togsstationen er centralt placeret midt i byen. Det er let at komme til og fra byen med S-toget, og det skaber en god base for et velfungerende tæt byområde. Men sammen med motorvejen fungerer jernbanen som en barriere, der skærer byen over.

En ny grøn sammenbinding

Tænk hvis både motorvejen og jernbanen blev ført under jorden gennem det centrale Lyngby. Ikke nok med at støjen ville forsvinde – der ville også være grobund for at etablere en samlende grøn forbindelse helt ned til Lyngby Sø samt en ny attraktiv bydel omkring stationen.

En ny bydel vil både kunne fungere som en sammenbinding af bymidten og skabe nye attraktive boliger der, set i forhold til bæredygtighedskrav, ligger helt rigtigt til at kunne formindske CO2-fodaftrykket fra transporten. Og netop boligerne er vigtige i forhold til finansieringen af de underjordiske tunneller.

Salg af byggeretter til de nye boliger vil kunne betale op mod halvdelen af anlægsudgifterne for en underjordisk vejforbindelse, jernbane og parkeringsanlæg. Det nye boligområde vil samtidig bygge videre på Lyngbys unikke karakter med en tæt lav struktur og grønne gaderum.

Bedre cyklistvilkår ved en nedgravning

Trafikken vil også kunne få bedre vilkår i den nye plan. Ikke mindst cyklisterne, der i dag er tvunget til at køre ad Lyngby Hovedgade, vil i fremtiden kunne få glæde af det sammenhængende grønne strøg uden biltrafik. Denne nye forbindelse, der løber der hvor jernbanen ligger i dag, bliver et attraktivt naturrigt område for alle i byen. Samtidig kan både biler og tog passere uhindret under byen.

Samtidig med nedgravningen af motorvej og jernbane kan der anlægges et stort underjordisk parkeringsanlæg, som kan løse nogle af Lyngbys parkeringsudfordringer. Ved at lægge dette anlæg umiddelbart ved motorvejen, kan parkeringen foregå på en let og enkel måde, uden at trafikken ledes ind gennem byens smalle gader. Trafikplads til busser og letbane kan optimeres, så selve stationspladsen bliver mere attraktiv som byrum og i fremtiden også kan indeholde andre funktioner end udelukkende trafik. Pladsen bliver Lyngbys centrale mødested.

En plan om nedgravning af trafikken og fortætning af bykernen er naturligvis et stort indgreb, som kræver politisk mod.

Herhjemme er det indtil videre Thomas B. Thriges Gade i Odense, der kommer nærmest en lignende løsning. Denne hovedfærdselsåre er i de seneste år blevet nedlagt og erstattet af tæt by. I Lyngby bevarer vi i dette forslag en optimal infrastruktur for de gennemkørende trafikanter, samtidig med at vi skaber et attraktivt byområde og løfter kvaliteten af hele byen.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrum@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden