0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Krass Clement
Foto: Krass Clement
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Bonnie Mürsch: Bystyret bør sige nej tak til Tivolis BIG Burger

Tivoli forsøger at sælge sit selvfede, burgerlignende højhus med flotte arkitektnavne og en historieløs park på Vesterbrogade som lokkemad, skriver Bonnie R. Mürsch, tidligere formand for Hovedstadens Forskønnelse.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

En gave til byen? Ganske vist ligner det en sommerspøg, men tag ikke fejl. Forlystelseshaven Tivoli er business. Nu præsenteres planen om et højhus tegnet af BIG, der unægteligt ligner en kæmpeburger, serveret med en park på Vesterbrogade. At anerkendte arkitektfirmaer lægger navn til de to planer, bør ikke gøre offentligheden mundlam eller bystyret tandløst.

Der skal siges fra og lokalplanhåndhæves.

Byen har ikke brug for flere selvfede bygværker

Selv om stjernearkitekten Norman Foster var hyret til opgaven, da Tivoli i 2007 første gang forsøgte sig med et højhus, lykkedes det dengang at få højhusplanen manet i jorden. Foster-projektet drejede sig ikke om et supplement til havens gynger og karruseller, men om tivolibrandets udnyttelse af mulige byggekvadratmeter til konferencecenter, hotelfaciliteter og lejligheder.

Det samme er tilfældet nu med BIG-projektet, denne gang blot udformet som en banal burger i højhusstørrelse.

Vulgære Østerport II skræmmer

Selvfølgelig udvikler byen sig. Utallige projekter har set dagens lys. Nogle blev desværre ikke realiseret, nogle blev desværre virkeliggjort, og atter andre nåede heldigvis aldrig ud over tegnebordet.

Med Østerport Stations nabobygning, Østerport II, in mente, der nu ligger der i al sin vulgaritet, er det ikke for tidligt at sætte hælene i og mane Tivoli-burgeren tilbage til aldrig-arkivet. Byen har ikke brug for flere selvfede bygværker.

Grønt er som bekendt godt, men det kan også blive for meget af det gode

I projektpakken burgerhøjhus og park er sidstnævnte jo lagt ud som lokkemad, men vidner om en underlig (kultur)historieløshed. Grønt er som bekendt godt, men det kan også blive for meget af det gode.

BIG og Gehl Architects
Visualisering: BIG og Gehl Architects

Visualisering af byparken på Vesterbrogade med Axel Towers til venstre og Tivolis foreslåede tårn til højre.

Vesterbro Passage, som nu tegnes ind som bylegeplads, var anderledes hovedstadsurbant planlagt som en parisisk boulevard, og sådan var da også dens tidlige begyndelse. Lidt er der dog gjort i de senere år. Der kan gøres meget mere ud fra dette oprindelige koncept.

Optakten til byens centrale plads må da gerne signalere en smule elegant format. Dertil vil et bidrag fra Tivoli kunne påskønnes.

Gør H.C. Andersens Boulevard grøn igen

Tivoli har jo også en lang flanke mod H.C. Andersens Boulevard. I fremskridtets navn forgreb byplanlægningen sig i 1950’erne på Vestre Boulevards skønne rådhushaver fra rådhuset til Glyptoteket for at servicere trafikken med H.C. Andersens Boulevard, som boulevarden blev omdøbt til. Det var byens flotteste gadeforløb, der blev til motor-trafikbane.

Det er ikke for tidligt at sætte hælene i og mane Tivoli-burgeren tilbage til aldrig-arkivet

Herom kan og bør tænkes videre. Ikke af nostalgi eller til undsigelse af moderniteten, men som inspiration til byens forskønnelse. Med håb om at få Bispeegnbuen tunnellagt kunne der vel forsigtigt vejres morgenluft for, at H.C. Andersens Boulevards vejføring i tunnel – en skønne dag helt til Amager – kunne blive virkelighed. Her ville det grønne tiltag være så velkomment.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrum@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Forsiden