Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Københavns Kommune
PR-foto: Københavns Kommune

Marcus Vesterager (S).

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrum@pol.dk


Marcus Vesterager: Arkitekts Blackstone-kritik af København er en misforstået pærevælling

Det er en eklatant misforståelse, at København selv har lokket kapitalfondene til, som arkitekt Kasper Lægring skrev mandag, svarer arkitekt og medlem af Borgerrepræsentationen for Socialdemokratiet Marcus Vesterager i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Københavns Kommune har ikke alene handlet utilstrækkeligt og udygtigt i sagen om Blackstones opkøb af Holckenhus – kommunen har også igennem årevis banet vejen for, at dette kunne ske. Det lader til at være Kasper Lægrings bærende argument i hans debatindlæg ’København har selv lokket kapitalfondene til’ i Politiken Byrum 9. september. Men det er en eklatant misforståelse. Kasper Lægring argumenterer med en pærevælling af anekdotisk bevisførelse, irrelevant lovgivning og fejlfortolkede hensigter.

Først og fremmest vil jeg understrege, at jeg som arkitekt, socialdemokrat og medlem af Teknik- og Miljøudvalget har afsøgt alle muligheder for at afværge opkøbet af Holckenhus, og jeg kan fuldstændig afvise, at vi har været ligeglade med husets bevaringsværdighed. Det samme, ved jeg, har gjort sig gældende for de øvrige socialdemokratiske medlemmer og en lang række andre partier. Både Holckenhus’ formelle bevaringsværdighed og bygningens historiske rolle som kulturinstitution har været blandt hovedårsagerne til vores kamp for udelukkelsen af Blackstone og andre internationale kapitalfonde, der anvender boligreguleringslovens paragraf 5, stk. 2-finte til at opkøbe ejendomme i byen og skrue op for huslejerne og smide gamle lejere ud.

Derfor er det også helt forfejlet at pege på Metropolzonen og ønsket om befolkningsfortætning tæt ved metrostationer som årsag til Holckenhus-affæren. De ting har simpelthen intet med hinanden at gøre. Metropolzonen blev født i en helt anden tid med et ønske om at øge Indre Bys attraktionsværdi. Siden har vi indført fuldt stop for nye natbevillinger i Indre By, og i den kommende kommuneplan indføres blandt andet strenge principper om ikke at bygge i højden i centrum.

Princippet om fortætning har primært til hensigt at øge incitamentet for grøn transport og dermed bidrage til grøn, bæredygtig udvikling af København, hvor flere benytter den kollektive transport.

Ja, vi er handlingslammede

Lægring retter også skytset mod udbygningen af boliger i København, men undlader fuldstændig at tage stilling til, at vi hvert år bliver 10.000 flere københavnere, som jo også skal have et sted at bo. Hvis der ikke løbende bliver tilført flere boliger i byen, vil priserne ryge på himmelflugt, så almindelige lønmodtagere ikke længere har råd til at bo i København. Det ser vi allerede i byer som Stockholm, London og Hamburg. København skal vedblive at være en blandet, mangfoldig by.

Kasper Lægring argumenterer med en pærevælling af anekdotisk bevisførelse, irrelevant lovgivning og fejlfortolkede hensigter

Hvad angår Holckenhus har skribenten dog ret i, at vi politikere har været handlingslammede – men det skyldes alene den eksisterende lovgivning, hvor vi som myndighed er underlagt plan- og byggelovgivningen, der blandt andet dikterer, at vi ikke kan blande os i forhold mellem ejer og lejer i private ejendomme, som det er tilfældet her. Derfor har vi også fået undersøgt, om vi i stedet kunne udarbejde en lokalplan, som udelukkende havde til formål at frede atelieret. Men det var heller ikke muligt.

Vi kunne lave en lokalplan med henblik på at fastlægge tagetagen til bredere erhvervsmæssig anvendelse, men i så fald ville vi overtræde kommuneplanrammernes hovedregel om, at der ikke må etableres erhverv på etager over boliger. Denne regel har i øvrigt til hensigt at sikre, at vi værner om beboere snarere end om erhverv.

Jeg bliver ved med at kæmpe mod Blackstone

Hvis vi forsøgte at bremse Holckenhus, ville det altså være i strid med lovgivning, der i udgangspunktet har et godt formål – nemlig blandt andet at sikre en tidssvarende boligmasse. Realiteten i dag er desværre, at spekulanter som Blackstone udnytter reglerne for profitmaksimeringens skyld. Og det skal der sættes en stopper for. Derfor er jeg glad for, at den nye regering allerede har signaleret, at det skal stoppes.

Hvor jeg selvfølgelig ikke kan tage ansvar for fortidens synder og dermed de normer, Lægring skyder skylden for Holckenhus-sagen på, lover jeg, at jeg vil arbejde mod kapitalfonde som Blackstone og for arkitekturen og københavnernes velbefindende.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrum@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden