0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mikael Colville-Andersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Mikael Colville: Er selvfede København klar til at lære? Det tvivler jeg på

Når ledere fra verdens byer snart kommer til C40-møde i København, skal vi holde kæft og sidde skoleret. Vi skal lytte, og vi skal lære – men det har vi desværre svært ved, skriver Mikael Colville-Andersen i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

København får en enestående mulighed for at lære af andre verdensbyer, når hovedstaden snart er vært på den kommende C40 Cities-konference.

Spørgsmålet er, om sådan en selvfed by som København er villig til at udnytte muligheden. Det tvivler jeg på.

C40-netværket er båret frem af stærke citybrands og kendte borgmestre og forsøger at være en handlekraftig modvægt til nationale regeringer og deres langsomme politik. Byer er en absolut nøgle i kampen mod klimaforandringer, men vi udnytter ikke deres potentiale nok. København er selvsagt med i klubben, da byens status quo er på et højt niveau.

Mon ikke også overborgmester Frank Jensen hiver sin cykel ud af garagen i anledningen? Dét bliver stort.

Menneskevenlige byer bygger sporvogne

Det er en fordel at arbejde internationalt som bydesigner og at kunne sige, at man kommer fra København. Det giver street credit. I 2007 fandt jeg på ordet copenhagenize for at beskrive, hvordan andre byer kunne lade sig inspirere af Københavns dengang så spændende tiltag, og ordet ramte plet over hele verden.

I årevis har jeg sat København op på en piedestal hvad angår bæredygtig byudvikling, og jeg har været flittig eksportør af inspiration og løsninger med København som forbillede i mit arbejde i over 100 byer. Med mit tv-program om byer ’The Life-Sized City’ (kaldt Det fantastiske byliv’ på DR) dækker jeg alle de vidunderlige ting, der sker i byer over hele verden.

Hvor hjemkomsten til København før var en glæde, er det nu tit ret nederen. Der sker simpelthen så mange ting derude, at København ser mere og mere old school ud. Brandet er støvet og træt.

Hvorfor fa’en bygger I metro i stedet for at genetablere sporvogne som så mange andre byer?

Nu skal jeg besvare undrende spørgsmål fra udenlandske kollegaer som, »hvorfor fa’en bygger I metro i stedet for at genetablere sporvogne som så mange andre byer!?« Som en byplanlæggerkollega fra Frankrig sagde: »Bilcentriske byer bygger metro. Menneskevenlige byer bygger sporvogne.«

Andre storbyer fjerner bilerne

Frederiksberg praler løs af at være ’hovedstadens grønne hjerte’, men gør intet for at begrænse de 30.000 biler uden for mine vinduer på hjørnet af Godthåbsvej og Nordre Fasanvej. De bygger underjordiske p-anlæg uden at fjerne tilsvarende gadeparkering.

WTF?

Skatten går til blandt andet dyr støjreducerende asfalt – mest til gavn for folk, der ikke engang bor i byen. Hvis man satte hastigheden ned fra 50 kilometer i timen til 30, ville det sjovt nok give den samme støjreduktion som den nye asfalt – for langt færre penge. Hovedstadens sorte hjerte.

Jeg er optimist, men jeg er også en utålmodig idealist. Jeg skal simpelthen inspireres i mit daglige arbejde for at gide fortsætte. Heldigvis er der rigelig med inspiration. Hvis København tør at stå op og sparke laurbærene til side, kommer her en samling af moderne ideer, de kan lære af:

Paris’ forhenværende borgmester mellem 2001-2014, Bertrand Delanoë, sagde det tydeligst: »Det er et faktum, at biler ikke længere har en plads i nutidens storbyer.« Han er ikke alene om sin holdning. Det er simpelthen the new normal at arbejde for at fjerne biler fra byerne.

Dog måske ikke så new endda: Siden 90’erne har større franske byer været forpligtet af regeringen til at udarbejde en mobilitetsplan for at reducere antallet af biler og styrke den offentlige transport, gang og cykling.

Hvad ellers har vi?

Oslo: 5.000+ p-pladser for biler fjernet de sidste fire år og ingen adgang til centrum for private biler.

Amsterdam: Fjerner hele 10.000 p-pladser frem til 2025 til fordel for tryghed og offentlig plads.

Helsinki: Satser på MaaS (Mobility as a Service) så det ikke bliver nødvendigt at eje bil i byen.

Vancouver: Transportbudgettet er vippet på hovedet, så pengene går først til den offentlige transport, cykling og gang – og hvad der er tilovers kan bruges til biler.

Ljubljana: Massiv grøn omstilling i hele byen.

Alt vi har pt. er lidt selvskabt marketinghype om at være en CO2-neutral by i 2025. En plan, som aktiverer min bullshit-detektor som aldrig før

Mexico City: Har oprettet et officielt ’laboratorium for byen’ for at tænke ud af boksen.

Barcelona: Udvikler menneskevenlige superblocks for at genskabe liv i gaderne efter bilernes hærgen.

Dublin: Lastbilerne er fjernet fra centrum og ført uden om byen.

150+ EU-byer: Hastigheden for biler er sat ned til 30 kilometer i timen. I Paris har 85 procent af byen 30 kilometer i timen som hastighedsgrænse, og det centrale London følger nu efter.

Malmø: En boligpolitik for at styrke befolkningstætheden, indsats for at være verdens mest skateboardvenlige by og oprettelse af en cykelvenlig boligblok uden bilparkering.

75+ EU-byer: Logistikfirmaer som DHL og UPS bruger ladcykler til last mile (sidste del) af leveringen.

Diverse byer: Genoprettelsen eller udvidelsen af netværk af sporvogne.

Min bullshit-detektor aktiveres

Nu bliver det akavet for København: Betalingsring. En succes i Stockholm, Oslo, Milano, London og Singapore – og nu er der seriøs snak om indførelsen af betalingsringe i mange andre byer, blandt andet i New York City og belgiske byer. Andre byer har fattet regnskabet.

Tilbage til København. Her går det godt. Så godt at vi ikke skal tænke over at gøre det bedre og vedligeholde vores lederposition. Verdens bedste cykelby – indtil videre. Massive investeringer i klimabeskyttelse. Super. Men tænk lige. Vi har så mange penge at lege med, at vi har mistet jordforbindelsen. Snak om en havnetunnel, hvor andre byer fjerner deres motorveje? Intet seriøst fremskridt på opførelsen af almene boliger? Flere p-pladser, som giver flere biler? De samme fejl i Nordhavn, som vi ikke lærte af efter ørestadsfadæsen og carlsbergbyenfiaskoen?

Bare tænk, hvis Nordhavn i stedet blev verdens mest bæredygtige bydel på lige fod med den legendariske Vauban i Tyskland – med brugen af hele arsenalet af moderne løsninger? Dét er lederskab. Men nej. Alt vi har pt. er lidt selvskabt marketinghype om at være en CO2-neutral by i 2025. En plan, som aktiverer min bullshit-detektor som aldrig før.

København tror, at den er i bokseringen med de store fightere, men i virkeligheden er den bare blevet den lækre bikinipige, der holder skiltet op mellem runderne. Det er nok tid til at sende copenhagenize på pension. Personligt er jeg mere spændt på at se, hvad Vancouverism, Barcelonification, Osloism – eller hvad den næste bliver – har at byde på.

Når verdens byer kommer til C40, skal vi holde kæft og sidde skoleret. Vi skal lytte. Vi skal lære.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrum@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden