0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Niklas Joensen, nordisk chef i elløbehjulsudbyderen Lime.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Lime: Københavns Kommunes planer for elløbehjul virker mod hensigten

I stedet for at udstede tilladelser til 10 udlejere af elektriske løbehjul burde Københavns Kommune lave smart regulering, der belønner udlejere, som gør en særlig indsats, skriver Niklas Joensen, nordisk chef i Lime, som selv har fået tilladelse til at udleje løbehjul.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Vi ser generelt positivt på regulering af antallet af udlejere og løbehjul i byen. Særligt fra et bæredygtighedsperspektiv kan regulering øge kvaliteten og brugeroplevelsen, hvilket i sidste ende kan lede til, at flere vælger bilen fra, når de skal rundt i byen.

Men den foreslåede model, som Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning sendte i høring 10. december, vil derimod gøre den samlede løbehjulsbranche i København mindre grøn. Modellen vil give 10 firmaer lov til hver især at sætte løbehjul på gaden, reparere, oplade og indsamle dem igen, hvilket vil betyde en unødvendig ekstra klimabelastning for byen.

Vi er også bekymrede for sikkerheden. For med kun 300 løbehjul vil mange operatører have svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Det vil betyde, at enkelte måske bliver tvunget til at slække på den nødvendige service, der forlænger løbehjulets levetid, men også sikrer, at sikkerheden er i top, inden løbehjulet kommer ud til brugeren.

Vi forudser også, at det bliver dyrt og ikke mindst meget svært for kommunen at regulere og samarbejde med 10 operatører

Vi forudser også, at det bliver dyrt og ikke mindst meget svært for kommunen at regulere og samarbejde med 10 operatører. Vi ved fra vores samarbejde med flere svenske byer, at et tæt bånd mellem kommunen og udlejerne er nødvendigt for at finde de bedste løsninger – særligt på parkering af løbehjulene.

Grøn regulering baseret på datadeling

Vi foreslår en smart regulering baseret på datadeling. Her udvælger man et mindre antal af de mest bæredygtige udlejere, som på ugentlig basis deler deres data om brugen af løbehjulene med kommunen. Det gør det muligt, at man dynamisk og efter den faktiske efterspørgsel kan regulere antallet af løbehjul, sådan at der ikke står for mange eller for få.

Dermed får flest københavnere mulighed for at tilvælge grøn transport, uden at der står flere løbehjul på gaden, end der er brugere til.

Belønne ekstra indsats

Samtidig får kommunen mulighed for at belønne udlejere, der gør en særlig indsats. Det kunne være at fjerne uhensigtsmæssigt parkerede løbehjul eller lave initiativer, der gør det billigere for socialt udsatte borgere at bruge tjenesten.

Kommunen vil også kunne irettesætte udlejere, der gør det mindre godt, ved at begrænse antallet af løbehjul, de må sætte på gaden. Det skaber en sund konkurrence, hvor udlejerne stræber efter at være bedst på byens kriterier og ikke bare på egen indtjening.

Ovenstående model har været en succes i andre europæiske byer og kan sikre de bedste rammer for udlejningscykler og -løbehjul i København, og vi ser frem til en konstruktiv dialog med kommunen om at finde de bedste rammer for byen.

Gennem smart regulering med færre udbydere tror vi, at løbehjulene kan være med til at skabe mindre trængsel og gøre København endnu grønnere.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrum@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Forsiden

Artiklen er låst – Sådan kommer du videre:
Du er her
Vil du have adgang?
NEJ
JA
Vil du tillade dataindsamling?
NEJ
JA
Køb abonnement

Som abonnent kan du tilpasse hvilken data, der indsamles.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Log ind

Læs videre på to måder:

Bliv abonnent
eller

God journalistik er ikke gratis. For at kunne læse denne artikel skal du tillade at dine data bruges til statistik og marketing.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.