0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Københavns Kommune
PR-foto: Københavns Kommune
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Debat: Som Fingerplanens sjette finger bør Lynetteholm give plads til langt færre biler

Københavns kommende ø skal sende bilerne bag i køen, bygges med de nyeste bæredygtighedsprincipper og have boliger, der er til at betale for lavtlønnede. Sådan lyder tre af SF’s fire forudsætninger for Lynetteholm, skriver Klaus Mygind, medlem af Borgerrepræsentationen for SF.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Nu skal vi i gang med store beslutninger om Københavns udvikling.

København skal have en ny klimaplan og et såkaldt roadmap for at blive CO2-neutral i 2025, og så skal vi fastlægge rammerne for den nye ø og bydel Lynetteholm, der skal kystsikre København.

De første forundersøgelser af Lynetteholm-projektet er netop offentliggjort, og de skal danne grundlag for forhandlinger både i Folketinget og i Københavns Borgerrepræsentation.

I SF er vi med i forhandlingerne. Vi mener, at det er rigtigt, at vi kombinerer kystsikring af København med byudvikling. Der er mening i, at vi bygger en ø ved indgangen til Københavns Havn, der fungerer som dige, med boliger, erhvervs- og rekreative arealer for os alle. Derved behøver vi ikke at lave særlig sikring af de lavtliggende områder i Indre By, Christianshavn og Amager.

Kystsikringen vil samtidig lette trykket på boligefterspørgslen, så der ikke i fremtiden skal diskuteres om byggeri på byens grønne områder.

Så langt så godt.

Bilerne skal bag i køen

Men hvordan skal Lynetteholm opbygges og forbindes den øvrige by trafikalt? Her har vi fra SF rejst ønsket om, at Lynetteholm bliver en hel eller delvis bilfri bydel, og vi har fået igennem, at der bliver udarbejdet analyser af dette. Det har vi to grunde til.

Privatpersonbiltrafikken skal ned i København. I København skal maksimalt 25 procent af alle ture være med privatpersonbil i 2025 og meget gerne 15 procent i 2030.

Det er ikke nok, at biler kommer på el. Lynetteholm skal ikke øge biltrafikken og derved trængslen i byen. I København skal kollektiv transport og cykling være de dominerende transportformer. Biltrafik er til erhverv og til mennesker med særlige behov.

Det er ikke nok, at biler kommer på el. Lynetteholm skal ikke øge biltrafikken og derved trængslen i byen

Lynetteholm passer ikke ind i hovedstadens hidtidige trafikplanlægning, som bygger på Fingerplanen. Man kan sige, at Lynetteholm bliver med en sjette finger, der peger modsat alle de andre fingre. Derfor skal infrastrukturen tænkes helt forfra, og det skal være visionært. Her er vores bud supercykelforbindelser, metro, elbusser i egne vejbaner og plads til erhvervstrafik drevet på el.

De første analyser siger, at det kan lade sig gøre at lave en hel eller delvis bilfri bydel, men at det har omkostninger.

Analyserne antager, at grundpriserne vil blive mindre, hvis bydelen bliver bilfri. Den antagelse vil nok gælde i 2020 med den eksisterende trafikinfrastruktur, men om 20 år er det ikke sikkert, hvis der opbygges alternativer til den traditionelle biltransport og ændrede mønstre i arbejdslivet med mere hjemmearbejde. Så forhåbentlig vil fremtidens københavnere sætte pris på at bo i en ren og grøn bydel.

Nye måder at bygge bæredygtigt

Med Lynetteholm skal vi bygge en bæredygtig bydel fra grunden. Det er aldrig sket før.

Lynetteholm skal være færdig i 2070. Derfor skal det være et krav fra start, at Lynetteholm udvikles, så den løbende kan implementere nye bæredygtighedsprincipper for byggeri, for eksempel genanvendelse, begrønning, ingen affald og en infrastruktur, der understøtter dette.

Kravene til disse ting vil stige under hele tilblivelsesprocessen, og Lynetteholm skal være en tidssvarende bydel i 2070 med den tids krav.

Et rekreativt område

Lynetteholm skal blive til et rekreativt område med plads og udfoldelsesmuligheder for hele København. Det skabes ved, at digearealerne gøres meget brede med en meget lille stigning.

Lynetteholm skal finansieres på en måde, så en væsentlig del af bæredygtige boliger kan betales af borgere med lave indtægter

Lavtlønnede skal have råd til at bo der

Den sidste forudsætning er, at Lynetteholm skal finansieres på en måde, så en væsentlig del af bæredygtige boliger kan betales af borgere med lave indtægter. Lynetteholm skal have en blandet befolkningssammensætning.

Det er komplicerede spørgsmål, som der skal findes løsninger på, og det skal i en ny samfundsmæssig virkelighed efter corona.

Men én ting er sikkert: Vandet stiger, og København skal kystsikres lige meget hvad.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrum@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden