0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fremtidens skoler skal indbyde til meget mere end tavleundervisning, skriver dagens debattør.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Årstiderne: Vores skolers design og funktion skal fuldstændig gentænkes

Coronakrisen forstørrede behovet for en skole med fleksible rammer og viste os, at udendørsarealerne er vigtige læringsrum. Lad os bruge de bedste erfaringer til at skabe fremtidens skole. Her er mit bud på, hvordan vi gør, skriver Peter Kristiansen, kreativ leder hos Årstiderne Arkitekter.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Skolen, som vi kender den, med lange gange og døre, der åbner ind til firkantede klasselokaler, var allerede et levn fra fortiden før corona. Vi vidste, at den gammeldags skole med undervisning fra klokken 8 til 14 ikke kan levere det kreative miljø, der er behov for i en moderne skole, hvor man arbejder projektorienteret og derfor har behov for rammer, der understøtter koblingen mellem teori og praksis.

Men da pandemien ramte os, blev det tydeligt for ledelse, lærere, pædagoger, elever og forældre, at det vigtigste for fremtidens skole er fleksible læringsrum og rammer.

24-7-skolen er en idé på vej frem inden for skolebyggeriet, hvor skolens funktion rækker ud over det daglige læringsmiljø og de normale åbningstider. Med 24-7-skolen flytter fritids- og kulturlivet ind i skolens rammer, så skolen bliver en kulturstation i lokalsamfundet.

Den nye Lindbjergskole i Hammerum ved Herning er ligesom projekterne på Lundtofte Skole i Lyngby-Taarbæk Kommune og Dybkærskolen i Gødvad ved Silkeborg alle gode eksempler på, hvordan biblioteker, værksteder, fritidsklubber og borgerhuse rykker ind på skolens grund for at undgå, at skolens dyre kvadratmeter står tomme, når eleverne forlader dem.

Vi skal derfor designe og indrette fremtidens skoler på måder, der gør dem fleksible og indbyder til forskellige former for anvendelse

Coronakrisen viste os, at vi har behov for netop denne fleksibilitet i skolens rammer i fremtiden, hvis vi i perioder bliver nødt til at omlægge undervisningen, så den finder sted i større rum, udenfor og spredes hen over dagen.

Vi skal derfor designe og indrette fremtidens skoler på måder, der gør dem fleksible og indbyder til forskellige former for anvendelse. Vi var godt på til den erkendelse allerede, men coronakrisen forstørrede behovet og manifesterede erkendelsen.

Læringsrum i det fri

Fleksibiliteten består også i muligheden for at rykke undervisningen udenfor. Det er i dag et ønske hos mange kommuner, som gerne vil have ligeværdige undervisningsområder i det fri, eksempelvis i form af overdækkede udearealer eller pavilloner – inspirerende udemiljøer, som kan være med til at udfolde muligheder frem for at virke begrænsende sammenlignet med det indendørs alternativ.

I forbindelse med genåbningen af skolerne under coronatiden i foråret var udendørsundervisning en del af retningslinjerne for elevernes tilbagevenden. Her måtte mange skoler med kort varsel tænke kreativt for at kunne skabe udendørs læringsrum. Det var ikke en nem opgave.

Når vi renoverer og bygger nye skoler, bliver det derfor endnu mere vigtigt, at vi ikke bare tænker skolen som en bygning, men som et samlet areal, hvor undervisningen ikke er begrænset af fysiske rammer eller af naturens luner.

Vi står over for en gennemgribende forandring af, hvordan vi tænker vores skolers design og funktion

Et godt eksempel på, hvordan vi kan skabe fleksibilitet, finder vi på førnævnte Lindbjergskolen, hvor cykelskurene er blevet designet på en måde, så de nemt kan omdannes til udendørs grupperum. Det handler om at skabe rum med dobbelte eller multiple funktioner – både inde og ude.

Vi står over for en gennemgribende forandring af, hvordan vi tænker vores skolers design og funktion. En forandring, vi allerede så begynde ved bruddet med etplansskolerne og det traditionelle klasselokale, der erstattes af læringsrum, men som coronakrisen har virket som en stærk fremkaldervæske for.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrum@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Forsiden

Artiklen er låst – Sådan kommer du videre:
Du er her
Vil du have adgang?
NEJ
JA
Vil du tillade dataindsamling?
NEJ
JA
Køb abonnement

Som abonnent kan du tilpasse hvilken data, der indsamles.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Log ind

Læs videre på to måder:

Bliv abonnent
eller

God journalistik er ikke gratis. For at kunne læse denne artikel skal du tillade at dine data bruges til statistik og marketing.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.