0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Arkitekt i Rambøll: Rådgivere er for dårlige til at fokusere på kunden

Vi rådgivere arbejder udelukkende efter vores egen faglige logik, skriver Nana Ejlers, afdelingsleder i Byggeri i Rambøll, i dette debatindlæg. Det skaber et ekkokammer af rene teknikere, som glemmer at rådgive dem, vi er her for: kunden.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Har vi rådgivere fokus på kunden, os selv eller en nørdet detalje? Er vi teknikere eller rådgivere?

Som tidligere bygherre kan jeg hilse og sige, at der er langt mellem proaktive rådgivere, som forstår og har fokus på kundens behov. Jeg tror, det hænger sammen med vores forståelse af værdiskabelsen – eller manglen på samme.

Vi rådgivere er højtuddannede og fagligt stærke, så hvordan kan det ske?

Det handler om, at vi ikke forstår at kigge ud over vores eget skrivebord, at vi er i vores egen boble og udelukkende arbejder efter vores egen faglige logik. Vi glemmer med andre ord omverdenen og helheden og skaber vores eget ekkokammer. Vi bliver rene teknikere og glemmer at rådgive.

Vi har en tendens til at kigge snævert på egen faglighed, både når vi ansætter medarbejdere og i vores ledelse af projekterne

Jeg har oplevet det samme fra flere vinkler. Først som arkitekt i nogle af de største arkitektvirksomheder, siden som bygherre i 10 år og nu igen i rådgiverbranchen.

Det første, der slog mig i mit gensyn med rådgiverbranchen, var den stærke faglighed og dedikation. Der er ingen tvivl om, at vi knokler og besidder en høj faglighed. Men har vi travlt med det rigtige, og udnytter vi vores fulde potentiale? Og er vi i projektet egentlig enige om slutproduktet?

Vi skal lære af El Bullis dessert

I min ferie i bil på tværs gennem Jylland hørte jeg et interview med mesterkokken Christian Puglisi, hvor han blandt andet talte om sin tid på den hedengangne spanske restaurant El Bulli (dengang verdens bedste).

Her sad ejeren hver aften på chef’s table og spiste sig gennem hele menuen og korrigerede efterfølgende, så hans kokke vidste, hvilke retter der skulle stå skarpere. Puglisi nævnte også, at desserten altid skulle være uforglemmelig, for det er den sidste mundfuld, som gæsten husker bedst. Den læring har han taget med til sine egne restauranter.

Hvilken læring tager vi med fra andre brancher og fra det ene projekt til det næste?

At forstå kunden og sætte sig i kundens sted er ikke det samme, som at kunden altid ved bedst

Hvornår sætter vi rådgivere os i kundens sted og oplever vores egen rådgivning, udover når vi giver et tilbud? Hvilken ’dessert’ serverer vi i byggebranchen? Et sjusket as built-materiale og en bygning med en masse mangler, hvor vi efterfølgende bruger timer på at pege fingre ad hinanden?

Jeg tror, vi kan omsætte vores stærke faglighed til langt større værdi, hvis vi reelt forstår, hvor værdiskabelsen ligger. Hvad er vores værditilbud? Hvilken værdi skaber vi med vores ydelser og med den proces- vi leder? Det lyder simpelt – alligevel gør vi det meget sjældent.

Den enkelte rådgivning er værdiløs alene

Vi har en tendens til at kigge snævert på egen faglighed, både når vi ansætter medarbejdere og i vores ledelse af projekterne. Kunden er dog ligeglad med, om sovsen er superlækker, hvis bøffen er tør, eller vinen kommer alt for sent.

Vi skal væk fra leverancetankegangen og gå mere sammen med kunderne. Vi skal forstå og samtidig tage ansvar for det samlede projekt og den samlede proces. De enkelte rådgivningsydelser er kun en del af den samlede løsning og er værdiløse hver for sig. Vi skal derfor kunne styre projektets samlede kompleksitet og samtidig forstå, hvilken rolle vores egen leverance spiller i forhold til helheden.

At forstå kunden og sætte sig i kundens sted er ikke det samme, som at kunden altid ved bedst. Kunden har et behov, og vi skal som professionelle rådgivere hjælpe med at finde løsningen. Vi skal bruge vores faglige viden til at inspirere, være proaktive og se nye muligheder.

Det kræver en kulturændring. Vi skal flytte fokus, så det ikke ensidigt er på den snævre faglighed, men på forståelse af helhed og kompleksitet – og samspil mellem faglighederne. Således at vi ser projektet som et hele. Dét er kundefokus!

Fælles projektkontorer er slet ikke nok

Nogle vil sikkert sige, at vi er godt på vej, for eksempel med fælles projektkontorer mellem arkitekt, ingeniør og entreprenør. Min vurdering er, at der er lang vej igen, og at vi underkender den forståelse og ledelsesopgave, der ligger i at kunne dette. Det gælder ikke kun os rådgivere, men hele byggebranchen. Vi har en tendens til at sætte de erfarne fagligheder i spidsen af et projekt uden skelen til, om de er de bedste ledere. Det er de nemlig sjældent.

Vi har en tendens til at sætte de erfarne fagligheder i spidsen af et projekt uden skelen til, om de er de bedste ledere. Det er de nemlig sjældent

Kompleksiteten i byggeriet stiger hele tiden, og stærke og helhedsorienterede ledelsesprofiler er et svar på at kunne håndtere dette. Profiler, der formår at se helheden i komplekse projekter og kan styre processen, så kundens behov omsættes til fantastiske løsninger – kort sagt, så vi efterlader kunden med en god smag i munden.

Lykkes vi med det, er jeg sikker på, vi formår at skabe langt større værdi med vores faglighed – og får langt større kundetilfredshed.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrummonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden

Artiklen er låst – Sådan kommer du videre:
Du er her
Vil du have adgang?
NEJ
JA
Vil du tillade dataindsamling?
NEJ
JA
Køb abonnement

Som abonnent kan du tilpasse hvilken data, der indsamles.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Log ind

Læs videre på to måder:

Bliv abonnent
eller

God journalistik er ikke gratis. For at kunne læse denne artikel skal du tillade at dine data bruges til statistik og marketing.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.