0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ricky John Molly
PR-foto Dansk Byggeri: Ricky John Molly
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Torben Liborius: Københavns strammere altanregler vil øge uligheden på boligmarkedet

Giv borgerne i København mulighed for de altaner, de ønsker sig, i stedet for begrænsninger, skriver Dansk Industris Torben Liborius, efter Københavns Borgerrepræsentation torsdag sendte et forslag om markant strammere altanretningslinjer i høring.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Mange københavnere, der bor i lejligheder, har de senere år fået mulighed for direkte adgang til det fri fra deres lejlighed, fordi de har fået en altan. Men den mulighed for udeliv og bedre bolig ser det nu ud til i fremtiden kun vil blive for de få, efter at Københavns Borgerrepræsentation torsdag vedtog at fortsætte arbejdet med nye retningslinjer for opsætning af altaner.

Det oplæg, der var på dagsordenen, er udarbejdet af forvaltningen, på bestilling af Teknik- og Miljøudvalget, og det vil i høj grad begrænse muligheden for at få en altan. Og mange af de steder, hvor det stadig vil være muligt at få grønt lys til en altan, bliver den så lille, at den i praksis ikke er brugbar til ret meget andet end at åbne døren.

Den seneste store ændring af retningslinjerne for altaner kom i 2016. Der er sidenhen etableret mindst 10.000 altaner på både små og store ejer-, andels- og lejeboliger i København, og de nye altaner har derfor været til glæde for beboere i alle typer af lejligheder.

Selv om der ikke er tale om et direkte forbud mod nye altaner, vil en lang række altanprojekter i praksis blive droppet

De nye retningslinjer vil betyde en mærkbar begrænsning på opsætningen af nye altaner. For selv om der ikke er tale om et direkte forbud mod nye altaner, vil en lang række altanprojekter i praksis blive droppet, fordi retningslinjerne har mærkbare konsekvenser for det uderum, som beboerne kan se frem til.

For eksempel vil mange blive underlagt en dybdebegrænsning på 60 cm, som vil betyde, at altanen bliver så smal, at der ikke er plads til et par stole og dermed heller ikke til, at beboerne opholder sig der i længere tid. Og helt generelt lægger de nye retningslinjer op til mindre altaner og et forbud mod altaner mod vejene på bevaringsværdige bygninger, bygninger med mange dekorationer på facaden og i smalle gader.

Misvisende eksempler før stramning

Der er politisk fremført fire argumenter for strammere regler: dagslys, arkitektur, hensyn til byliv og at altaner skaber ulighed. Altaner må naturligvis ikke genere naboer og underboer, og de skal passe ind i bygningens arkitektoniske udtryk og udsmykning. Men de retningslinjer, der blev vedtaget i 2016, tager allerede højde for de forhold.

Desværre stammer nogle af de eksempler på altaner, der har været fremlagt som begrundelse for yderligere stramninger, fra bygninger med altaner, der er opsat før de seneste stramninger i 2016. Det er misvisende.

Altaner skaber ikke ulighed, men over en bred kam skaber de bedre boliger

Hensynet til byliv handler primært om altaner i stueetagen, og her kan der uden tvivl arbejdes med øget adgang mellem altanen og gårdmiljøet, men det behøves der ikke yderligere stramninger for at fremme.

Nye regler vil medføre altanulighed

Når det gælder argumentet om ulighed, vil de nye retningslinjer tværtimod komme til at betyde øget ulighed, fordi de lejligheder, som allerede har fået opsat altan, vil opleve en yderligere efterspørgsel, mens de tilbageværende lejligheder ikke vil kunne blive lige så attraktive.

Altaner skaber ikke ulighed, men over en bred kam skaber de bedre boliger. Direkte adgang til frisk luft opleves ikke som en luksus, men som noget naturligt for beboere i byen.

Kære politikere, giv borgerne i København mulighed for udeliv og de altaner, de ønsker sig, i stedet for begrænsninger. Næste skridt er en otte ugers høringsproces, og her bliver det store spørgsmål, om I er i øjenhøjde med borgerne, når I strammer reglerne, så mange får nej til altan, og de altaner, der kan opsættes, bliver så små, at de mister deres rekreative værdi.

Når tusindvis af lejligheder ikke længere får mulighed for at få altan, er der tale om en stor begrænsning på københavnernes mulighed for udeliv i byrummet.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrummonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Forsiden