0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Arkitema Architects
PR-foto: Arkitema Architects

Fra venstre: Lene Gundahl Sørensen og Susanne Renée Grunkin.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Debat: To corona-eksempler viser, at digital borgerinddragelse faktisk virker

Ringkøbing-Skjern og Odense har under corona-epidemien vist, at digitale borgermøder på nogle punkter faktisk fungerer bedre end fysiske, skriver Lene Gundahl Sørensen og Susanne Renée Grunkin fra Arkitema. Det skal vi lære af, for der er mere end nogensinde brug for dialog om byudviklingen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Smittetryk eller ej så oplever mange arkitektvirksomheder, at projektudviklingen fortsætter på fuldt blus. En del kommuner oplever samtidig, at corona-tiden på ingen måde har bremset behovene for at forandre og skabe løsninger på byudviklingen i større som mindre byer.

Fra at man eksempelvis kan flytte en vigtig byfunktion, så skal man flytte den. Det er, som om udviklingen accelererer.

Men samtidig udfordrer covid-situationen, med et atter stigende smittetryk, de planlagte borgermøder og konferencer om byudvikling, hvor vigtige dialoger skulle foregå, og med den nye bølge ser situationen ud til at fortsætte i et godt stykke tid endnu. Rummet for de demokratiske processer inden for byudvikling og planlægning af gode byer er under pres, mens der mere end nogensinde er brug for dialog om den gode byudvikling.

Det digitale format har vist sig effektivt som intern mødeform i mange rådgivningsfirmaer i første covid-periode hen over foråret. Også enkelte kommuner lykkedes med at fastholde helt afgørende bruger- og borgermøder gennem digital involvering. Her åbnede sig tilmed nye erfaringer gennem den digitale involvering, som de hidtil anvendte fysiske møder ikke har kunnet tilbyde.

Ringkøbing-Skjern: Ingen sidder på ottende række

I Ringkøbing-Skjern Kommune, som er kendt for at være ambitiøse hvad angår borgerinddragelse, gennemførte man i foråret en samskabelsesproces om en helhedsplan for Videbæk gennem digital involvering. Der var allerede oprettet en digital platform på kommunens hjemmeside, hvor borgere havde indleveret et væld af ideer samt udvekslet holdninger til brug for kommunens og rådgiverens arbejde.

Det var kritisk for processen at følge tidsplanen for at undgå, at luften gik ud af processen, og borgernes gode energi ville blive tabt på gulvet.

Det er, som om udviklingen accelererer

Kommunen fik afholdt digitale nøgleaktørmøder, hvor flere af kommunens fagfolk blev inviteret ind i det digitale rum til direkte kontakt med nøgleaktørerne. Et formiddagsmøde og et eftermiddagsmøde sikrede, at flest muligt kunne deltage.

Som rådgiver og som kommune oplevede man en fordel i, at man kunne komme helt tæt på deltagerne. Ingen sidder og putter sig nede på ottende række, men man er in your face. Man får også et indblik i borgernes liv gennem mødet, når eksempelvis ungerne løber og leger i baggrunden. Det giver forståelse for borgernes daglige situation i involveringsprocesser.

Chatten blev flittigt brugt undervejs til at stille spørgsmål, som blev besvaret løbende, så alle var med hele vejen og fik en stemme – også de som normalt er mere stille.

Odense: Familiebilleder og kanariefuglepip

I Odense Kommune er man i gang med at omdanne en trafikeret indfaldsvej til et nyt grønt bystrøg og levende byrum for borgere og detailhandel i bydelen Bolbro. Projektet og involveringsprocessen skulle overholde en stram tidsplan, der var nøjagtigt afstemt med Odenses letbaneprojekt og programmet for områdefornyelsen.

Også her gennemførte man brugermøde digitalt.

Her var erfaringen, at ingen blev ladt tilbage trods det digitale koncept. Alle, om det var pensionister, unge, mænd, kvinder og ægtepar, gennemførte mødet.

I et af hjemmene var der fotos af børnebørn i baggrunden, og i lydsporet hørtes ind imellem klirrende kaffekopper og en kanariefugl, der sang

Ingen udtrykte bekymring eller mishag ved at være deltager via skærm. Tværtimod var fornemmelsen, set fra rådgivers og kommunes side, at deltagerne var aktive, og at de i højere grad oplevede sig taget alvorligt og uundværlige. Borgernes input er jo ikke bare noget, vi siger, at vi har brug for, men vi viser – og insisterer på – at deres input er nødvendigt for at kunne komme videre.

Det var også en god erfaring for kommune og rådgivere at få et direkte indblik i borgernes hjemmemiljø. I et af hjemmene var der fotos af børnebørn i baggrunden, og i lydsporet hørtes ind imellem klirrende kaffekopper og en kanariefugl, der sang. Det bidrog samlet set til et meget personligt møde og gav et klarere billede af, hvilken mangfoldighed projektets målgruppe repræsenterede.

Den erfaring ville man ikke få med i processen i et neutralt mødelokale.

Godt alternativ til ulvetimemøde i sportshallen

Digital borgerinvolvering er også et godt alternativ til eksempelvis borgermøder i den lokale sportshal fra 19 til 21, hvor det er ulvetime for mange familier. Jo, mange ældre borgere nyder at samles og få kaffe og en snak, men børnefamilierne er ofte sværere at få med selv om interessen ikke mangler.

Fremover vil digitale borgermøder med fordel kunne supplere de fysiske borgermøder. Man kunne eksempelvis også live-streame de mere orienterende borgermøder, så børnefamilierne bedre kan være med.

Fremover vil digitale borgermøder med fordel kunne supplere de fysiske borgermøder

Dansk Byplanlaboratorium er aktuel med en række kurser i digital borgerinddragelse her i efteråret. Kompetenceudvikling af kommuner og rådgivere kan bidrage til fastholdelse af vores værdifulde, demokratiske og involverende borger- og brugerprocesser. Kommuner og rådgivere har brug for borgernes input for at opnå succes med planlægningen, så byens rum og arkitektur kan formes efter det liv, der bliver efterspurgt.

Mere end nogensinde er der brug for at holde fast i dialogen, når projektudvikling og byens udvikling fortsætter på fuldt tryk.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrummonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Forsiden