0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Peter Klint/Politiken/Ritzau Scanpix
Arkivfoto: Peter Klint/Politiken/Ritzau Scanpix

Indgangspartiet på vej ned i jorden til Nørreport Metrostation.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Metroselskabet svarer ph.d.: Problemerne på Nørreport Station skyldes ikke arkitekturen

Som et trafikalt knudepunkt har Nørreport Station sine helt egne udfordringer, der ikke skyldes Metroens arkitektur, skriver Jesper Overgaard fra Metroselskabet i dette debatindlæg som svar til ph.d. Cecilie Breinholm Christensen. Først og fremmest takker han dog for hendes mange gode ideer til at løse problemerne.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tak til Cecilie Breinholm Christensen for et fint indspark her i Byrummonitor mandag – baseret på den ph.d., som Metroselskabet har været med til at finansiere.

Metroselskabet
PR-foto: Metroselskabet

Jesper Overgaard, chef for kunder og analyser i Metroselskabet.

Der er flere gode betragtninger i indlægget om Metroens indretning og passagerflow. En del af dem deler vi her i Metroselskabet, og som Cecilie ved fra sin ph.d.-tid hos os, er det emner, som optager os meget, og som vi derfor også valgte at give tilskud til at få lavet.

Men Nørreport Station er centralt placeret i byens centrum – med alle kollektive transportmidler under samme tag – og den har sine egne udfordringer. Som udvalgt eksempel er denne station efter min opfattelse ikke repræsentativ for Metroens arkitektur.

Nørreports akilleshæl

Metrostationen på Nørreport blev anlagt og koblet på den eksisterende station med regionaltogs-perron og S-togs-perron under jorden og busserne over jorden. De lokale forhold gav ikke mange anlægsmæssige muligheder, så det var i høj grad det muliges kunst. Alligevel lykkedes det at få koblet Metroen sammen med den eksisterende underjordiske station, så passagererne i dag oplever Nørreport som én station, hvor kunderne kan skifte mellem regionaltog, S-tog og metro både over, men også under jorden.

Med tilføjelsen af Metroen blev Nørreport Station Danmarks største målt på antallet af passagerer.

Der er flere gode betragtninger i indlægget om Metroens indretning og passagerflow. En del af dem deler vi

Nørreport Station har sine helt egne udfordringer, som skyldes den relativt smalle trappe og tunnel, som forbinder S-tog med metro. Dét er Nørreport Stations akilleshæl, ikke selve metrostationens. Forholdene og mulighederne for at sikre passagererne mere plads i denne forbindelseskorridor mellem S-tog og metro er yderst begrænsede.

Vores primære arbejde på Nørreport Station går derfor på at forbedre skiltning og passagerflow for de mange passagerer, som skifter mellem S-togsperronen og metroperronen – og her er der ganske rigtigt plads til forbedringer. Udfordringerne arbejder vi løbende på at forbedre sammen med vores operatør og øvrige samarbejdspartnere.

Undersøger mulighed for bedre skiltning

Vi deler derfor ikke betragtningen om, at det er Metroens arkitektur, som er problemet. Metroens linjer er bygget med det formål at sikre passagererne en god, hurtig og tryg rejse fra A til B. Grunddesignet med førerløse tog, hyppige afgange i døgndrift og åbne stationer med ovenlys understøtter denne vision.

Der er et særskilt problem, som omhandler forbindelsesmulighederne på Nørreport.

De øvrige metrostationer har ikke de samme udfordringer i forhold til skiltning og passagerflow – heller ikke store omstigningsstationer som Kongens Nytorv og København H.

Metroens linjer er bygget med det formål at sikre passagererne en god, hurtig og tryg rejse fra A til B

Men også på de øvrige stationer er der udviklingsmuligheder, og det arbejdes der også på. Helt konkret har vi i øjeblikket to undersøgelser i gang. En undersøgelse om bedre skiltning/passagerinformation på M3 Cityringen og en undersøgelse, som netop omhandler at sikre bedre forbindelsesmuligheder og hjælp til passagerne, så de nemmere kan skifte mellem regionaltog, S-tog og metro på Nørreport.

Tak for at bidrage med gode ideer til disse problemstillinger.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.byrummonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden