0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Lene Ingemann Jørgensen
Foto: Lene Ingemann Jørgensen
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Peter Schultz Jørgensen: Kaare Dybvad, hovedstaden skriger på en sammenhængende byudvikling

I en demokratisk proces med regional planlægning ville man næppe nå frem til, at Lynetteholm er en god idé, skriver arkitekt Peter Schultz Jørgensen, der snart er aktuel med bogen ’Ta’ byen tilbage’, i dette debatindlæg. Han efterlyser mere regional planlægning i hovedstaden.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I de her dage er Københavns Kommune ved at begå tre bommerter, der bliver eksekveret af By & Havn: Lærkesletten, Stejlepladsen og Lynetteholm.

Begrundelsen for dem er, at byen mangler boliger, og at By & Havn mangler penge. Underneden ligger også en anden problematik, som det skal blive interessant at følge, når vi nu har fåret en indenrigs- og boligminister.

Byrummonitor bragte forleden et debatindlæg af direktør for By & Havn Anne Skovbro. ’Rygterne om byernes død er stærkt overdrevne’, lød overskriften på indlægget, der var en polemik mod flere stemmer, som har talt kritisk for at se nærmere på den massive byudvikling, der foregår i Københavns Kommune.

Debatten blev yderligere aktualiseret af coronakrisen, hvor behovet for mere plads og mere natur i byen blev tydelig. Der kom gang i en diskussion om behovet for at gentænke den regionale bystruktur. Det er reelt den diskussion, Skovbro går ind i.

»Mennesker savner andre mennesker efter et år, hvor vi ikke har kunnet dele de fælles oplevelser, vi som mennesker elsker. Og det kan byen levere,« skriver Skovbro.

Så langt er vi enige. Vi bor jo i byer – store og små.

Byudviklingen i Københavns Kommune løber løbsk, fordi der mangler en regional planlægning

Hun tror ikke på, at der er en forstærket tendens til, at folk vælger at bosætte sig uden for Københavns Kommune, hvor der er mere plads, billigere og måske i en bedre bolig. I al fald er priserne på boliger i København fortsat stigende.

»I By & Havn har vi ikke kunnet se, at interessen for at investere i erhvervsejendomme er stoppet,« konstaterer Skovbro og fortsætter: »markedet er et andet sted, end mange indlæg her i Byrummonitor og Politiken tror.«

Alt er ved det gamle. Det er netop dét, der er problemet. For meget, for hurtigt, for kedeligt og for dyrt.

En høj, tæt by – ligesom alle de andre

Der har længe – også før coronatiden – været kritik af byudviklingen i Københavns Kommune. At det i al for høj grad er investorerne, der skaber byen.

Byudviklingen i Københavns Kommune løber løbsk, fordi der mangler en regional planlægning med fordeling af boliger og arbejdspladser i den store geografi.

Det kommer blandt andet til udtryk i Københavns Kommuneplan 2019, der lægger op til, at der skal bygges næsten dobbelt så mange boliger i de næste tolv år som i de foregående tolv år. Det er mange. Hvad vil det blive for et København?

Det er en falsk modstilling, at byudvikling enten er mere koncentration i centret eller spredning som parcelhusområder

I planperspektivet ’Danmarks hovedstad’, der blev vedtaget af den tidligere regering i 2019, hed det, at »frem mod 2030 er der behov for at øge boligudbuddet med ca. 67.000 boliger i Københavns og Frederiksberg kommune og ca. 31.000 boliger i de øvrige kommuner.«

2 ud af 3 boliger skal bygges i centralkommunerne. Man ser for sig en tæt og høj storby, ligesom de andre byer man vil konkurrere med.

Netværksbyen Sjælland

Den vigtige diskussion er, hvad det er for en by, København skal være, og hvilken region Sjælland skal være.

Skovbro taler reelt for containerbyen København. For et år siden i Byrummonitor argumenterede hun for koncentration i centret med et retorisk spørgsmål:

»Parcelhusområdernes vækst i byens forstæder, hvor der ibrugtages langt større arealer per indbygger end ved etagebyggeri i byen, er vel ikke det alternativ, der ønskes? Ønsker man mere en storby som Dallas?«

De urbane kvaliteter, som Skovbro taler om, findes andre steder end i København

Det er en falsk modstilling, at byudvikling enten er mere koncentration i centret eller spredning som parcelhusområder. Faktisk har begge former det samme udspring: spekulation i boligbyggeri, bare på forskellige måder.

De urbane kvaliteter, som Skovbro taler om, findes andre steder end i København. De findes i købstæder og selv i mindre byer. Masse kan også være sammenhængende urbane strukturer på vestegnen, Sjælland som en netværksby med videre. Det er præcis dén diskussion, vi mangler.

Ingen kritikere taler for parcelhusørkener, men netop for en helhedsplanlægning, så hele bysystemet kan udvikle sig og ikke kun det eksklusive center.

Dybvad, sæt gang i den regionale udvikling

I en demokratisk proces med regional planlægning ville man næppe nå frem til, at Lynetteholm er en god idé. Man ville hurtigt kunne se, at det er en skræmmende dyr måde at byudvikle på. De samfundsmæssige ressourcer kan revitalisere masser af ressourcer i det eksisterende bysystem, der kan løftes og forbindes.

Man ville sikkert også nå frem til, at en yderligere koncentration af boliger og arbejdspladser øst for bycentret, i Øresund, vil skabe store trafik- og miljøproblemer, som det vil koste skjorten at reparere på.

Man ville nok også nå frem til, at byggeri på Stejlepladsen og Lærkesletten er et overgreb på naturen. Det gjorde man i al fald, da man lavede regionplaner for mange år siden.

København og hele sjællandsregionen skriger på en sammenhængende helhedsplanlægning. Vi kan håbe, at Kaare Dybvad Bek – nu som indenrigs- og boligminister – vil sætte gang i en helhedsplanlægning for netværksbyen Sjælland.

’Ta’ byen tilbage – Forandringens vinde over København og Sjælland’ af Peter Schultz Jørgensen udkommer 2. marts på Bogværket.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.byrummonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden