0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privat
Foto: Privat
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Debat: Lysfestivaler i forstæderne kan sætte strøm til den kedelige arkitektur

Kristian Erlandsen har intet imod Copenhagen Light Festival eller lignende lysfestivaler, som bliver afviklet i flere storbyer i verden ved vintertid. Men konceptet har et stærkt potentiale, der ikke kommer nok til sin ret i en overstimuleret hovedstad som København, skriver han i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Nu kommer jeg til at lyde som en af de politikere, der gerne vil flytte alt muligt til provinsen for at tækkes en udefinerbar stemning i folkedybet. Det er ikke min hensigt, selv om det er fint nok at sprede lidt kulør andre steder end i København.

I disse for vort land så kedelige tider har Copenhagen Light Festival været et herligt afbræk på tværs af generationer, ligesom det har været det i andre hovedstæder i verden – og det eneste skud kultur man har kunnet komme i nærheden af. Det bør man ikke ignorere, og jeg agiterer ikke for en udflytning.

Men storbyen har dog sine klare begrænsninger. Der er ganske enkelt for meget lys. Installationerne får skarp konkurrence fra utallige lyskilder i form af gadelamper, bygninger, trafik og oplyste skilte i hobetal.

Lys har jo rent faktisk evnen til at iscenesætte et fysisk rum på en helt ny måde. Men det kræver, man kan lege med kontraster og forskelle, hvilket er umådelig svært, når der er lys overalt. De dramaturgiske effekter bliver derfor ret beskedne.

Den eneste måde, hvorpå man rigtig kan kompensere for det, er at skrue gevaldigt op for virkemidlerne. I visse tilfælde bliver det lidt en tivolisering af byrummet. Det er sådan set okay, når så mange har glæde af det. Men jeg vil blot påpege, at man kunne gå andre veje og skabe større effekter, hvis man også forsøgte sig med en lysfestival i andre egne.

Lys som forandringsagent

En lysfestival i et mindre oplyst område vil i sig selv give bedre mulighed for iscenesættelse.

Det er næppe nogen nyhed, at den visuelle kontekst er altafgørende, hvis lys skal have den bedste effekt. Oplevelsen er i høj grad betinget af, at der er forskelle i lysniveauer. Variation og dynamik er nu en gang fortællemæssige greb, der gør sig gældende inden for alle kunstformer. Det bringer mig videre til endnu en observation.

Ja, man kan godt bringe noget nyt til Christiansborg ved at kaste en grøn stråle gennem tårnet

For når man ønsker at skabe en mærkbar og interessant forandring, handler det også om, hvad man forsøger at transformere. Copenhagen Light Festival udspiller sig i et område, der er stærkt præget af ikonisk arkitektur fra forskellige tidsperioder. Det gælder Børsen såvel som Den Sorte Diamant. Det er bygninger, der er visuelt stærke i sig selv og allerede har indtaget bybilledet. Forandringspotentialet er på sin vis mindre.

Jeg synes i hvert fald, det gør opgaven mindre interessant.

Ja, man kan godt bringe noget nyt til Christiansborg ved at kaste en grøn stråle gennem tårnet. Men Christiansborg er nu engang en imponerende bygning, uansethvad man gør ved den. Den er tilmed så imposant, at den umuligt kan overdøves.

Brug tankegangen fra scenografien

Jeg tør ikke fornærme en specifik lokalbefolkning, men der findes bestemt områder uden for København, hvor arkitekturen er en ganske anden – for ikke at sige kedelig. Netop det giver et langt større forandringspotentiale. I kombination med den noget mindre konkurrence fra adskillige lyskilder kunne man vitterligt skabe helt nye rum.

Den primære årsag, til at jeg kan lide at gå i teatret, er scenografien. Det er altid spændende at se, hvordan et minimalistisk indrettet rum forandres undervejs i forestillingen. Ofte med få men effektive virkemidler hvor lyset altid er et af dem.

Jeg tænker, det er muligt at overføre den tankegang til byrummet i en stilfærdig forstad.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.byrummonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden