0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privat
Foto: Privat
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Debat: Infrastrukturplanen medvirker til, at forstæderne forvandles til bilcentriske ingemandslande efter amerikansk forbillede

I årtier har politikerne amerikaniseret danske byer med firsporede veje, asfaltørkener og store boksbutikker, og regeringens infrastrukturplan lægger op til mere af samme slags. I stedet burde der investeres massivt i supercykelstier, skriver Jacob Frank Hansen, bestyrelsesmedlem i Cyklistforbundet i Odense.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Jeg håber, at partierne på Christiansborg forstår de langtrækkende konsekvenser af infrastrukturforhandlingerne, der er i gang frem imod sommerferien.

Flere veje vil give mere sprawl, og forstadsdanmark vil bymæssigt minde mere og mere om USA med brede firsporede indfaldsveje, firsporede ringveje, kæmpemæssige lyskryds, en totalt amputeret kollektiv transport, boksbutikker, shoppingcentre, parkeringspladser, støj, forurening, fravær af fodgængere og cyklister og et komplet forarmet landskab fyldt med asfalt, biler og forbrug.

Er det det, vi vil? Vil vi have amerikanske tilstande i Danmark, trafikalt såvel som i bymæssig forstand?

Mere letbane, mindre ingenmandsland

Enhver større by i Danmark har siden 1980’erne fået hvert deres stykke forstads-USA: København har City 2 i Høje Taastrup, Fisketorvet, Ring 3 og ydre del af Roskildevej. Holbæk, Næstved og Roskilde har det. Altid ligger USA i Danmark tæt ved motorvejen.

I Odense ligger byens USA langs den firsporede Ørbækvej, hvor Bilka, Ikea og Rosengårdcentret tiltrækker titusinder af biler hver dag. Det er uden sammenligning det værste sted at være cyklist eller fodgænger på hele Fyn. Der er også små lommer af USA i Odense langs firsporede Middelfartvej i Bolbro, langs firsporede Næsbyvej, og hvis vi ikke passer på, kan Kertemindevej – som i dag er tosporet – blive det næste stykke kapitalistiske bilcentriske ingemandsland i Odense.

Regering og lokalpolitikere har i årtier sovet i timen

Her vil en eventuel etape 2 af letbanen og supercykelstier passe meget bedre ind i en dansk kultur og bystruktur og fremme grøn transport fremfor privatbilisme.

I Aarhus, Vejle, Horsens, Kolding, Randers, Svendborg, Herning, Esbjerg og Aalborg – og mange andre steder – har man også store bilcentriske lommer af USA langs ringveje og indfaldsveje. I Nyborg kan Lynfrostgrunden blive det næste stykke ingemandsland på Fyn, Nyborgs bud på et forstads-USA med boksbutikker, fastfoodkæder i massevis og asfaltørkener udlagt til p-pladser og asfaltørkener beregnet på privatbilismen.

Vil vi have byer for biler eller for mennesker?

Regering og lokalpolitikere har i årtier sovet i timen. De har i vækstens hellige navn tilladt denne gradvise næsten usynlige udvikling henimod et mere amerikaniseret bylandskab rundt om vores større byer.

Planloven har været afgørende her. Og beslutninger om nye motorveje, kæmpelyskryds, vejudvidelser, nye ringveje og billigere biler har ført til den situation, vi står over for i dag.

Enhver større by i Danmark har siden 1980’erne fået hvert deres stykke forstads-USA

Vi bliver nød til at spørge os selv, om vi skal blive mere som USA eller mere som Danmark? Vil vi have byer for mennesker? Eller byer for biler?

Og hvad betyder det i en konkret sammenhæng? I din by? I dit kvarter?

Cyklismens svar på motorvejen

Jeg mener, at vi fremover i langt højere grad bør satse på supercykelstier som de primære mobilitetskorridorer ind og ud af vore byer.

Der sidder i snit 1,13 person i hver pendlerbil. Biler står parkeret 95 procent af tiden. Gennemsnitslig pendlerafstand er godt 22 km. Cyklen er opfundet. Brug den. Skift bilen ud med en elcykel og spar penge. Lev længere.

Der pendler 14.000 cyklister på supercykelstien Farumruten i dag. Det kunne havde været 14.000 biler på Hillerødmotorvejen og Nørrebrogade. Men de cykler. Hvorfor? Fordi vi engang faktisk prioriterede og anslagde supercykelstier af topkvalitet, med god asfalt, niveaufrie skæringer og gående i en lige linje fra A til B. Cyklismens svar på motorveje. Byg flere af dem.

Regeringen har udråbt 2022 som ’cyklens år’. Jeg håber virkelig, at de også ved, hvordan man sætter massiv handling bag ordene. Blandt andet med et stort, sammenhængende net af supercykelstier ind og ud af alle danske byer med mere end 10.000 indbyggere.

Cyklen kan faktisk redde verden. Den fjerner trængsel på vejene. Den har ingen støjforurening. Ingen luftforurening. Cyklen giver os en forbedret folkesundhed. Den er billig i drift, og parkering er gratis. Den giver sunde medarbejdere. Alt det, som fremtidens bæredygtige byer higer efter.

Gør det for Danmarks skyld. For byernes skyld. For de fremtidige generationers skyld.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.byrummonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce