Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den tidligere cykelborgmester Morten Kabell får ikke meget medvind på cykelstien af Anne Katrine Harders og Ismir Mulalic.
Foto: Rebecca Maria B. Jacobsen, DAC

Den tidligere cykelborgmester Morten Kabell får ikke meget medvind på cykelstien af Anne Katrine Harders og Ismir Mulalic.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Byøkonom: Vi kommer til at cykle mindre i de danske storbyer

Trængsel på cykelstierne, mangelfuld cykelparkering og problemer med at få pendlerne til at cykle langt gør, at vi kommer til at cykle mindre.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jublen over Danmark som cykelnation møder forbehold hos fagfolk, der arbejder med cykelplanlægning.

»Jeg er normalt et positivt menneske. Men her er for mange komplekse problemstillinger på én gang. Kombinationen af trængslen på cykelstierne og dårlig cykelparkering spiller ind,« siger Ismir Mulalic, der er senior fellow hos Kraks Fond Byforskning, lektor på DTU og forsker i blandt andet folks transportvaner.

Han tror, at vi i fremtiden kommer til at cykle mindre i de store danske byer.

Foto: Kraks Fond Byforskning

Ismir Mulalic peger på, at cyklisterne i byerne er ved at overtage bilisternes problemer, når det for eksempel gælder trængsel og besvær med at parkere sit transportmiddel.

»Derudover har vi ikke løst, hvordan vi får pendlerne til at cykle ind fra forstæderne i højere grad end nu, hvor de fleste kun cykler omkring fem kilometer. Vi pendler længere og længere. Biler og benzin er blevet billigere, og københavnernes parkeringslicenser er meget billige. Samtidig er den kollektive transport også blevet bedre. Tilsammen gør det, at jeg desværre tror, at vi kommer til at cykle mindre.«

Faktisk er cyklismen allerede en smule på vej tilbage. Fra 2016 til 2017 faldt cykeltrafikken med 5 procent, viser tal fra Vejdirektoratet.

Morten Kabell, den tidligere københavnske teknik- og miljøborgmester fra Enhedslisten, der stadig har med cyklisme at gøre i sit professionelle liv som vicedirektør i konsulentfirmaet Copenhagenize Design Co., tror, at vi kommer til at cykle mere i fremtiden:

»Det bliver vi simpelthen nødt til. Vi bliver 100.000 flere mennesker i København (om 10 år, red.). Cyklisme er den billigste infrastruktur, der findes, så det er vi nødt til at udvikle sammen med den kollektive trafik,« siger han.

Meningsudvekslingen mellem Kabell og Mulalic foregik i Dansk Arkitektur Center (DAC) i København, hvor DAC holdt morgenmøde i forbindelse med arrangementet 'Cykelborgmesteren taler ud'. Det skete i anledning af Den Nationale Cykelkonference, som foregår tirsdag og onsdag i denne uge.

Intet budgetforlig uden cykelpenge

Hvis Morten Kabell havde håbet på en solid gang medvind på cykelstien, skulle han hurtigt tro om igen.

Foto: Pernille Damgaard

Nok blev arrangementet spøgefuldt kaldt en fætter-kusine-fest af værten Anne Katrine Harders. Hun havde ved hjælp af en hurtig håndsoprækning konstateret, at stort set alle de 50 mødedeltagere bruger deres cykel dagligt. Det var tydeligvis cykelvennerne, der var mødt op til kaffe og croissanter i DAC.

Men Kabell blev til den ene side flankeret af Ismir Mulalic og til den anden side ph.d. i byudvikling Anne Katrine Harders. Inden hun blev projektleder i DAC var hun med egne ord cykelplanlægningsnørd og underviser stadig i emnet på masterclasses for udenlandske planlæggere, der gerne vil lære af Danmark.

»Et rimelig stærkt set-up,« som Anne Katrine Harders tilfreds sagde om det modspil, den tidligere cykelborgmester nu kunne vente sig.

Trods den flotte cykelstatistik, hun lige selv havde stået for, udtrykte hun bekymring over cyklismens fremtid i vores store byer.

Hun lagde blødt ud med at spørge Morten Kabell, hvilket cykelaftryk han havde været mest stolt over i sin tid som cykelborgmester for Københavns Borgerrepræsentation. Morten Kabell nåede at sidde på posten i fire år, inden han ved valget i november faldt for Enhedslistens rotationsprincip.

»De mange cykelstier og de mange nye forbindelser i form af for eksempel nye cykelbroer på tværs af havnen. Det er jeg da stolt over at have været med til,« svarede Morten Kabell.

»Jeg tror heller ikke, der er nogen, der kunne finde på at lave et budgetforlig i kommunen i dag, uden der er sat penge af til cyklisme.«

Cykellir i de københavnske gader

Anne Katrine Harders var ikke imponeret.

Cyklisme er den billigste infrastruktur, der findes, så det er vi nødt til at udvikle, mener Morten Kabell.
Foto: Mads Joakim Rimer

Cyklisme er den billigste infrastruktur, der findes, så det er vi nødt til at udvikle, mener Morten Kabell.

»Jeg synes egentlig ikke, at løsningerne var så innovative i din tid i Borgerrepræsentationen. Det var noget med nogle fodstøtter og skrå skraldespande,« sagde hun og henviste til hovedstadens skråtstillede skraldespande, som cyklister kan smide affald i på farten.

»Det er lidt noget lir, der ikke skaber værdi. Hvorfor kan vi ikke lave noget mere innovativt?,« spurgte Anne Katrine Harders.

Hvortil Morten Kabell svarede, at mange af løsningerne faktisk virker. Det gælder for eksempel de indikatorer, kommunen har sat op for at vise, om der er meget trængsel på bestemte cykelstrækninger.

Hovedstadens børn cykler ikke

Ismir Mulalic fra Kraks Fond Byforskning ser en klar tendens i de nyeste transportvaneundersøgelser:

»Børn og unge, som ellers burde cykle i byen, cykler næsten ikke. Deres forældre er bekymrede for, at det går galt, fordi der er så stor trængsel på cykelstierne,« sagde Mulalic.

»Det er en tendens, der er meget svær at ændre på - det kommer ikke til at ske. Det eneste man kan håbe på, er, at de kommer tilbage som cyklister, når de bliver ældre.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden