Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den nye bydel skal bygges på en ny ø i Øresund. (Visualisering fra Transportministeriet)

Den nye bydel skal bygges på en ny ø i Øresund. (Visualisering fra Transportministeriet)

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Få overblikket: København vil bygge helt ny bydel i Øresund

Regeringen og Københavns Kommune har fredag præsenteret en plan for en helt ny bydel til 35.000 beboere. Planen indeholder også en havnetunnel og mere klimasikring. Få overblikket over projektet her.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) præsenterede i dag et af de største bydudviklingsprojekter i flere årtier: et helt nyt landområde - på størrelse med Hillerød - skabt på en kunstig ø i Øresund.

»Dette er et Kinderæg, der løser flere problemer på én gang,« sagde statsministeren på pressemødet, hvor han blandt andet var flankeret af Københavns overborgmester Frank Jensen (S).

Boligmanglen skal løses

Et af de væsentligste problemer, den nye bydel skal løse, er boligmanglen - og ikke mindst de stigende boligpriser. Lynetteholmen vil, når den er fuldt udbygget i 2070, give plads til 35.000 københavnere. Et så omfattende antal boliger skal medvirke til at himmelflugten på boligpriserne i København holdes i ave. Der vil derudover blive plads til det samme antal arbejdspladser.

Et andet væsentlig problem, bydelen vil løse, er klimaudfordringen, i det Lynetteholmen vil udgøre et værn mod stormfloder og stigende vandstand.

Endelig vil en del af det storstilede projekt være at løse en række af hovedstadens trafikale problemer.

Som en del af projektet etableres en havnetunnel og en ny østlig ringvej. (Kort fra Transportministeriet)

Som en del af projektet etableres en havnetunnel og en ny østlig ringvej. (Kort fra Transportministeriet)

Hovedelementerne i Lynetteholmen

Det enorme projekt forventes at være færdigudbygget i 2070. Allerede i 2035 forventes det dog, at en del af boligerne er klar.

De væsentligste elementer i Lynetteholmen er:

  • Bydelen kommer til at forbinde Refshaleøen med Nordhavn.
  • Den nye bydel vil rundt regnet koste 20 milliarder kroner. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) sagde dog på pressemødet, at hele projektet kommer til at koste »Cirka nul kroner. Vi modtager penge for at modtage jorden, som finansierer metalpladerne rundt om øen. Dermed får vi en gratis ø, som man så kan sælge grunde til bagefter. Salget af de grunde skal især finansiere havnetunnelen.«
  • Der stiftes et datterselskab i form af et interessentselskab til det eksisterende By & Havn, der tidligere har stået for Metroringen og udviklingen af Ørestaden og Nordhavn. »Vi etablerer et fælles selskab mellem staten og Københavns Kommune under By & Havn, hvor vi ejer 50 procent af selskabet hver,« siger overborgmester Frank Jensen (S).
  • For at betjene Lynetteholmens mange beboere og arbejdspladser med transport vil en ny metrolinje blive etableret. En havnetunnel vil blive en del af projektet, ligesom der også vil blive anlagt en ny ringvej.
Lynetteholmen kommer den nye bydel mellem Nordhavn og Refshaleøen til at hedde. (Visualisering fra Transportministeriet)

Lynetteholmen kommer den nye bydel mellem Nordhavn og Refshaleøen til at hedde. (Visualisering fra Transportministeriet)

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Jobs

Forsiden