0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Regeringen vil sænke luftforureningen i de største danske byer

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Regeringen vil mindske luftforureningen i de danske byer, hvor forureningen er størst, og hvor der bor flest mennesker. Som et led i regeringens klima- og luftudspil skal der i miljøzoner kunne stilles skrappere krav til lastbiler og busser.

»Vi skal have ren luft i vores byer. Derfor vil regeringen give de fem største byer i Danmark mulighed for at indføre skærpede miljøzoner, hvor der stilles skrappere krav til lastbiler og busser. Og som noget nyt også krav til de ældre varebiler. Det er de mest omfattende miljøzoner, en regering har besluttet,«  siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) i en pressemeddelelse fra Miljø og Fødevareministeriet.

Trafikken på de danske veje er ifølge ministeriet kilde til 45 procent af forureningen med skadelige NOx-gasser og 10 procent af udledningen af partikler i Danmark. Endnu mere i myldretiden i de største byer. Især lastbiler, busser og varebiler er de store syndere, og selv om Danmark holder sig under EU's grænseværdier for luftforurening, så vil regeringen nu sikre renere luft, fremgår det af pressemeddelelsen.

»Med de nye regler vil den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer kunne reduceres med op til en fjerdedel. Det er noget, som virkelig vil kunne mærkes – ikke mindst i myldretiden,« siger Jakob Ellemann-Jensen.

Udledningskravene til dieseldrevne busser og lastbiler vil blive strammet trinvist, så de lever op til de nyeste standarder. Stramningen sker i to trin. 1. juli 2020 stilles der krav om Euro 5-norm for at kunne køre i miljøzoner, og fra 1. juli 2022 stilles der krav om Euro 6.

Euro 6 blev obligatorisk for alle nye lastbiler og busser i 2014 og har en meget avanceret rensning af udstødningen, der fjerner det meste af luftforureningen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden