Her ses det trekantede arealer syd for Glostrup Station. Langs alleen, der løber syd-nord, vil letbanen løbe.
Foto: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering

Her ses det trekantede arealer syd for Glostrup Station. Langs alleen, der løber syd-nord, vil letbanen løbe.

Nyheder

Høring for Kirkebjerg-plan lanceret: Brøndby planlægger højt byggeri med 2.000 boliger nær Glostrup Station

Bebyggelsesprocenten bliver 90-100, foreslår Brøndby Kommune i en ny udviklingsplan, som kommunalbestyrelsen netop har sendt i høring. De første boliger skal stå færdig i 2021.

Nyheder

Tæt på Glostrup Station og hovedstadsområdets kommende letbane, i et tidligere erhvervsområde, vil Brøndby Kommune skabe plads til 2.000 nye boliger.

Det fremgår af den nye plan (klik her for pdf-udgave), som kommunalbestyrelsen netop har sendt i høring. Det sker efter en længere proces med bidrag fra grundejere og fagfolk, og hvor tegnestuen Vandkunsten har bidraget til at lave udviklingsplanen.

Det nye område får navnet Kirkebjerg.

»Planen er at bygge højere og tættere, end hvad vi ellers er vant til i Brøndby. Men med udviklingsplanen sikrer vi os, at der stadig bliver grønne arealer, og at der bliver taget hensyn til de nuværende naboer,« siger borgmester Kent Max Magelund (S) i en pressemeddelelse.

Bebyggelsesprocenten bliver 90-100. Det giver byggeri på to til seks etager med enkelte punkter op til syv etager tættest Glostrup Station. Mest mulig parkering skal væk fra terræn og ind i parkeringshuse.

Her ses vejstøj i 1,5 meters højde. De fremtidige boliger skal indtænke støj i facadeudformningen, især langs Sdr. Ringvej. Her påtænkes også at placere større p-huse til at skærme for støjen, samt at tillade en højere bebyggelse op til 6-7 etager.
Foto: Udviklingsplanen

Her ses vejstøj i 1,5 meters højde. De fremtidige boliger skal indtænke støj i facadeudformningen, især langs Sdr. Ringvej. Her påtænkes også at placere større p-huse til at skærme for støjen, samt at tillade en højere bebyggelse op til 6-7 etager.

Bevaring af erhvervshistorien

Udviklingsplanen lægger blandt andet vægt på, at områdets erhvervshistorie - en del bygninger er fra 1950'erne og finansieret med Marshall-hjælp - bliver en del af den nye bydel. Således vil man også i fremtidens Kirkebjerg kunne se glimt fra det historiske erhvervsområde, som den nye bydel udspringer af. I samarbejde med Forstadsmuseet har kommunen udpeget bevaringsværdige bygninger.

Dog fremgår det af udviklingsplanen, at det endnu ikke er fastlagt, hvilke bygninger der får lov at stå. Således omtaler planen »intentionen om at kunne bevare nogle af de gamle bygninger, selv om det kan vise sig at være en udfordring både økonomisk og i forhold til programmering«.

Her ses eksempler fra udviklingsplanen på arkitektoniske værdier i erhvervsbygningerne. Det er endnu ikke afgjort, hvilke bygninger som får lov at blive stående.

Her ses eksempler fra udviklingsplanen på arkitektoniske værdier i erhvervsbygningerne. Det er endnu ikke afgjort, hvilke bygninger som får lov at blive stående.

Byggeri starter snart

Høringen løber frem til 7. november 2018. Planen er, at udviklingsplanen skal vedtages endeligt inden årets udgang. De første boliger forventes at være bygget inden 2021, men ombygningen af det store område forventes at forløbe over de næste 10-15 år. Letbanen forventes at køre fra 2024.

»Vi har fået henvendelser fra mange udviklere, der ønsker at komme i jorden hurtigt og begynde at bygge inden for de rammer, som udviklingsplanen udstikker. Og vi går selv i gang med at omlægge Kirkebjerg Parkvej, så det bliver en flot allé i den nye bydel. Så der kommer til at ske noget snart, og vi kan håbe på, at de første nye borgere kan flytte ind i Kirkebjerg inden for de næste par år,« siger formand for Teknik- og Miljøudvalget Vagn Kjær-Hansen (SF) i pressemeddelelsen.

Tidligere har der været planer om at blande erhverv og boliger på området, men nu er det udelukkende boliger, som er planen.

Kommunalbestyrelsen vedtog i marts en ny lokalplan for området.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden