Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

To borgmestre vil fjerne Bispeengbuen i København

I stedet for en kostbar renovering ønsker borgmestrene fra København og Frederiksberg en tunnelløsning.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bispeengbuen, et lille stykke statsvej i København med suset fra 50.000 biler frem og tilbage hver dag, har siden åbningen i 1972 været en torn i øjet – og øret – på beboerne på grænsen mellem Frederiksberg og København.

Nu viser der sig måske mulighed for at få finansieret en flere år gammel idé om, at den tæt trafikerede Bispeengbuen, der står på betonpiller, fjernes og erstattes af en tunnel.

Det skriver Politiken søndag.

Det er snart 50 år siden, at anlægsarbejdet med Bispeengbuen begyndte, og den står over for snarlig renovering, der vil løbe op i omegnen af 125 millioner kroner.

Men hvorfor ikke bruge de penge på at grave vejstykket ned i stedet for at lappe på den gamle beton, spørger Københavns teknik- og miljøborgmester og Frederiksbergs viceborgmester.

I en tværpolitisk alliance er Venstres folketingsmedlem Jan E. Jørgensen, der også er viceborgmester på Frederiksberg, gået sammen med Københavns teknik- og miljøborgmester fra Enhedslisten, Ninna Hedeager Olsen, om den plan, og senere på måneden har de en mødeaftale med transportminister Ole Birk Olesen (LA) om sagen.

Tanken om, at Bispeengbuen får forlænget sin levetid, behager ikke Ninna Hedeager Olsen (EL):

»Når regeringen alligevel skal bruge et stort beløb på at forlænge levetiden på Bispeengbuen, kan de lige så godt give pengene til os. Hvorfor bruge 125 millioner kroner på noget, som ikke er populært hos nogen?«

Jan E. Jørgensen (V) har heller ikke meget tilovers for ’buen’:

»I dag ville man aldrig bygge sådan. Det ødelægger byen, giver ar, skaber mure mellem bydele. Den skal væk,« siger viceborgmesteren.

Transportminister Ole Birk Olesen har ikke ønsket at stille op til interview med Politiken inden mødet med de to borgmestre, men i en email til Politiken fra hans pressekontor fastslår ministeren, at »Bispeengbuen opfylder sit trafikale formål som vigtig vejforbindelse mellem København og Nordsjælland«.

»Der er således ikke noget trafikalt argument for at tunnellægge strækningen set fra statens perspektiv,« skriver ministeren.

Nogen 100-procents afvisning af samarbejde er det dog ikke. Ministeren skriver videre, at såfremt de to kommuner ønsker en tunnellægning, »er jeg åben over for at drøfte en mulig overdragelse af statens vej, så kommunerne kan gennemføre projektet«.

Ritzau

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Jobs

Forsiden