Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Erhvervsminister ønsker klare regler for markedsføring af projektsalg

Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) indkalder aktører i boligbranchen til møde for at få klare regler for markedsføring af projektsalgslejligheder.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når en forbruger køber en projektsalgslejlighed, skal det være helt klart, hvad man får.

Sådan lyder holdningen fra erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), som har indkaldt bygge- og boligbranchen til møde om markedsføringen af projektsalgslejligheder.

Det skriver DR.

»Der skal være en klar markering af, hvordan man opgør tingene. Hvis man har ét projektsalg, hvor en meter er 100 centimeter og et andet, hvor en meter er 120 centimeter, fordi man regner en væg med, så er det klart, at man bliver forvirret som forbruger,« siger Rasmus Jarlov til DR.

Bygherre politianmeldt

DR Kontant beskrev torsdag en sag, hvor Forbrugerombudsmanden har givet en række forbrugere medhold i, at de fik vildledende markedsføring, da de købte en projektsalgslejlighed på Amager af bygherren NPV. Sagen fik Forbrugerombudsmanden til at politianmelde NPV.

NPV havde opgivet lejlighedens nettoareal som det tinglyste areal, hvor også mure eksempelvis regnes med, hvorimod forbrugerne mente, at det burde have været baseret på de indvendige mål i lejligheden.

NPV afviser

Jens Schaumann, adm. direktør og partner i NPV, afviste i en pressemeddelelse, at de havde vildledt med salgsmaterialet.

»Sagen handler om angivelse af arealer i et salgsmateriale, og det er vigtigt at slå fast, at der i salgsmaterialet var angivet BBR-arealer og tinglyste arealer som påkrævet af lovgivningen. Forbrugerombudsmanden introducerer nogle nye arealbegreber, 'brugsareal' og 'indvendigt gulvareal', som hun blander ind i sagen, og som ikke er entydigt definerede hverken i almindelighed eller i lovgivningen. Derfor opstår der nu denne forvirring,« udtalte NPV-direktøren, som ikke forventer tiltale fra politiet i sagen.

Ved projektsalg står lejlighederne ikke færdige endnu, og derfor er det i denne type salg endnu mere vigtigt med tydelig markedsføring, påpeger formanden for Danske Boligadvokater, Jan Schøtt-Petersen, over for DR.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden