Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningNår en forbruger køber en projektsalgslejlighed, skal det være helt klart, hvad man får.
Sådan lyder holdningen fra erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), som har indkaldt bygge- og boligbranchen til møde om markedsføringen af projektsalgslejligheder.
»Der skal være en klar markering af, hvordan man opgør tingene. Hvis man har ét projektsalg, hvor en meter er 100 centimeter og et andet, hvor en meter er 120 centimeter, fordi man regner en væg med, så er det klart, at man bliver forvirret som forbruger,« siger Rasmus Jarlov til DR.
Bygherre politianmeldt
DR Kontant beskrev torsdag en sag, hvor Forbrugerombudsmanden har givet en række forbrugere medhold i, at de fik vildledende markedsføring, da de købte en projektsalgslejlighed på Amager af bygherren NPV. Sagen fik Forbrugerombudsmanden til at politianmelde NPV.
NPV havde opgivet lejlighedens nettoareal som det tinglyste areal, hvor også mure eksempelvis regnes med, hvorimod forbrugerne mente, at det burde have været baseret på de indvendige mål i lejligheden.
NPV afviser
Jens Schaumann, adm. direktør og partner i NPV, afviste i en pressemeddelelse, at de havde vildledt med salgsmaterialet.
»Sagen handler om angivelse af arealer i et salgsmateriale, og det er vigtigt at slå fast, at der i salgsmaterialet var angivet BBR-arealer og tinglyste arealer som påkrævet af lovgivningen. Forbrugerombudsmanden introducerer nogle nye arealbegreber, 'brugsareal' og 'indvendigt gulvareal', som hun blander ind i sagen, og som ikke er entydigt definerede hverken i almindelighed eller i lovgivningen. Derfor opstår der nu denne forvirring,« udtalte NPV-direktøren, som ikke forventer tiltale fra politiet i sagen.
Ved projektsalg står lejlighederne ikke færdige endnu, og derfor er det i denne type salg endnu mere vigtigt med tydelig markedsføring, påpeger formanden for Danske Boligadvokater, Jan Schøtt-Petersen, over for DR.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Skriv kommentar