Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningNår en havnetunnel - efter planen - står færdig med Lynetteholmen i 2035, skal det gøres sværere at køre andre veje gennem København.
Det melder Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), over for Berlingske.
»Tanken er, at vi med en omfartsvej uden om byen kan trafiksanere og begrænse antallet af biler i Indre By, og så må vi finde en rimelig betaling for, at man tager den hurtige vej rundt om byen,« skriver Frank Jensen til Berlingske i en email.
Lukning af veje, vejbump og hastighedsbegrænsninger kan være en del af en trafiksanering, skriver Berlingske. Derved undgår man, at bilister vælger den gratis vej ind gennem centrum i stedet for Havnetunnelen, som ventes at komme til at koste omkring 20 kroner at køre igennem.
Venstre: Stalinistisk
Overborgmesterens forslag møder heftig modstand fra Venstre.
Cecilia Lonning-Skovgaard, beskæftigelses- og integrationsborgmester i kommunen for Venstre, kalder det på Twitter »asocialt og stalinistisk« at ville »tvinge folk til at betale« for at køre igennem Havnetunnelen.
Ventes færdig i 2035
Oprindeligt havde Københavns Kommune ønsket at afprøve roadpricing, men det har staten afvist at tillade.
Udbud, projektering og anlæg af Havnetunnelen ventes at foregå fra 2024 til 2035.
Samme problematik med gratister kendes ved den kommende fjordforbindelse over Roskilde Fjord, Kronprinsesse Marys Bro syd om Frederikssund. Den skal brugerbetales, og for at undgå gratister er der planer om trafiksanering i Frederikssund, hvor Kronprins Frederiks Bro fortsat vil være gratis.
Havnetunnel forudsætning for Lynetteholmen
Christian Herskind, adm. direktør i Refshaleøens Ejendomsselskab, der ejer Refshaleøen, som bliver nabo til Lynetteholmen, har tidligere udtalt til Politiken Byrum, at Lynetteholmen kun bliver til noget, hvis Havnetunnelen bliver stemt igennem i Borgerrepræsentationen.
Ind til videre har blandt andre Borgerrepræsentationens andenstørste parti, Enhedslisten, meldt sig som modstander af biltunnelen.
Opdateret 25.10.2018 klokken 7.57 med kommentar fra Cecilia Lonning-Skovgaard (V).
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Skriv kommentar