Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Området, som Københavns Kommune overvejer at lukke for biltrafik, omgrænses af H.C. Andersens Boulevard, Nørre Voldgade, Gothersgade, Kongens Nytorv, Holmens Kanal og inkluderer Slotsholmen. Der vil fortsat være gennemkørsel via Stormgade, Vindebrogade og Bremerholm.
Illustration: Københavns Kommune

Området, som Københavns Kommune overvejer at lukke for biltrafik, omgrænses af H.C. Andersens Boulevard, Nørre Voldgade, Gothersgade, Kongens Nytorv, Holmens Kanal og inkluderer Slotsholmen. Der vil fortsat være gennemkørsel via Stormgade, Vindebrogade og Bremerholm.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tre scenarier: København overvejer at lukke middelalderbyen for biler

Københavns Teknik- og Miljøudvalg skal i første omgang tage stilling til en »dialogproces« om lukningen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Med et ønske om at opnå »bedre byliv« overvejer Københavns Kommune nu at lukke en stor del af den indre by for biler - dog med visse undtagelser.

På et møde mandag 3. december skal Teknik- og Miljøudvalget behandle tre scenarier for at lukke middelalderbyen.

Forvaltningen har indstillet, at udvalget i første omgang anbefaler at igangsætte en »dialogproces« på grundlag af de tre scenarier.

»Adgangen for biltrafik har indflydelse på hverdagslivet for beboere, brugere og erhverv m.fl. i middelalderbyen. Målet med Københavns Kommunes dialogproces er derfor at indhente viden om disse interessenters ønsker til og behov for biltrafik i middelalderbyen, samt hvilke ønsker der er til brugen af byrum, hvis biltrafik begrænses,« skriver Teknik- og Miljøforvaltningen.

Tre scenarier for samme område

Alle tre scenarier omfatter samme område, middelalderbyen dog med fortsat gennemkørsel i Stormgade, Vindebrogade og Bremerholm, men der er forskel på, hvilke køretøjer de udelukker.

Ingen af scenarierne vil lukke fuldstændig for biltrafikken, men vil søge at reducere trafikken i middelalderbyen med mellem 5 og 85 procent ved at udelukke bestemte biler fra området.

Scenarie A vil reducere biltrafikken med 5-15 procent og parkeringsbehovet med 10-15 procent ved kun at tillade »køretøjer med ærinde og registreret nummerplade i systemet«, skriver forvaltningen.

Scenarie B vil reducere trafikken med 40-50 procent og parkeringsbehovet med 30-40 procent ved kun at tillade »invalidekørsel, beredskab, renovation, beboere, privat gårdparkering, ambassader, håndværkere, varelevering, sygetransport, taxa, bus, delebiler og limousinekørsel«. I dette scenarie får gæster, kunder, ansatte og studerende altså ikke adgang med bil.

Scenarie C, det mest restriktive af de tre, vil reducere biltrafikken med 75-85 procent og parkeringsbehovet med 80-90 procent. Det skal ske ved kun at tillade »invalidekørsel, beredskab, renovation, privat gårdparkering, ambassader, sygetransport«. Derudover vil varelevering, specialkørsel (for eksempel flyttebiler) og kommunale driftsbiler være tilladt i tidsrummet klokken 4 til 11. I dette tilfælde er der altså ikke adgang for »beboere (uden privat gårdparkering), håndværkere (uden varelevering), taxa, bus, delebiler, gæster, kunder, ansatte og studerende«.

Læs en fuldstændig beskrivelse af de tre scenarier i bilag 2 til indstillingen.

Koster millioner i drift og anlæg

De tre scenarier vil give fra »ingen væsentlige potentialer« til »væsentligt forbedrede forhold« for byrum, fodgængere og cyklister afhængigt af scenarie, vurderer forvaltningen. CO2-udledningen vil reduceres med 100-3.100 ton om året, fordi forvaltningen vurderer, at flere vil fravælge bilen.

Scenarierne vil dog også medføre omkostninger. Anlægsudgifterne til systemet, der skal sikre kontrollen, vil udgøre mellem 85 og 166 millioner kroner, mens driftsudgifterne vil være på 13-26 millioner kroner, uanset scenarie.

Anlægs- og driftudgifter kan reduceres »væsentligt«, hvis man ikke vælger en løsning med hæve-sænke-pullerter, men i stedet med skilte, skriver forvaltningen.

Detailhandlen vil lide et tab på mellem 0 og 7 procent afhængigt af scenarie, vurderer forvaltningen.

Ville oprindeligt lukke helt

Borgerrepræsentationen besluttede 24. august 2017 oprindeligt fuldstændig at lukke for biler i middelalderbyen, men juridiske vurderinger viste, at det kunne medføre »erstatningskrav og ekspropriationer i milliardklassen for Københavns Kommune«, skriver forvaltningen.

Ideen om at lukke middelalderbyen for biler udsprang dengang af et ønske om at komme af med de terrorsikrende foranstaltninger, der i dag er sat op i området. Men PET og Københavns Politi vurderede, at en lukning ikke vil øge sikkerheden betragteligt, hvorfor man ikke vil kunne fjerne de terrorsikrende foranstaltninger. Også det har haft betydning for, at man nu har droppet den fuldstændige lukning.

Borgersamling inspireret af Toronto

Dialogprocessen, som forvaltningen foreslår at starte, skal foregå som en »borgersamling«, inspireret af Toronto i Canada.

»Borgersamlingen består af 24-36 frivillige, statistisk udvalgte borgere, som sammen bidrager med anbefalinger til beslutningsgrundlaget. Indre By Lokaludvalg og interesseorganisationer vil blive inddraget. Processen omfatter ikke en egentlig partshøring, da denne først kan gennemføres, når der er truffet en politisk beslutning om en løsning,« skriver forvaltningen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden