Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Aarhus vil tillade elektriske løbehjul i forsøgsperiode

Elektriske løbehjul bliver lovlige i Aarhus i 2019.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra 1. januar bliver elektriske løbehjul lovlige i Aarhus Kommune i en forsøgsperiode på et år.

Det skriver DR Østjylland.

Aarhus er derfor ved at forberede sig på det nye transportmiddel i bybilledet, siger Gustav Friis, som er mobilitetsplanlægger i Aarhus Kommune.

»Deleløbehjul er noget, som vi ser skyde frem i verden, og vi har en forventning om, at det kommer til Aarhus, når de elektriske løbehjul bliver lovlige 1. januar,« siger han til DR Østjylland.

Derfor skal teknisk udvalg i Aarhus Kommune onsdag diskutere, hvordan man undgår, at byen bliver oversvømmet af de små, hurtige løbehjul. Aftalen kan tage afsæt i konceptet for aftalen om bycykler.

Kommunen forventer nemlig også, at firmaer vil udleje de elektriske løbehjul til lokale og turister.

»Vi er blevet kontaktet af flere forskellige firmaer, som er interesserede i at drive deleløbehjul i Aarhus. Det er dem, som vi skal have valgt lidt ud i,« siger Gustav Friis.

200 løbehjul fjernet i København

8. oktober 2018 sendte transportministeren 'Bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards. Bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriserede løbehjul' i høring.

Samtidig satte den internationale deleløbehjulsvirksomhed Lime elektriske løbehjul på gaden i København.

Lime fjernede dog de omkring 200 elektriske løbehjul fra gaderne i København efter få dage og venter nu på, at det bliver lovligt at køre på dem i trafikken.

Virksomheden skrev i oktober i en pressemeddelelse, at lanceringen af løbehjulene har været en kommerciel succes, men at pilotprojektet bliver indstillet.

Problemet med elløbehjul er, at de lovmæssigt betragtes som en knallert, men de opfylder imidlertid ikke kravene til at være en knallert, og derfor er de ulovlige at køre på i trafikken.

Regeringen og Folketingets partier ønsker derfor at undersøge, om elektriske løbehjul og desuden elektriske skateboards skal være tilladt i trafikken.

I udlandet har det miljø- og trafikpropvenlige transportmiddel bidt sig fast i byer som Tel Aviv, San Francisco, Mexico City og Paris.

Reglerne for transportmidlet er mange steder uklare, og i Frankrig blev fem dræbt og 284 såret på rulleskøjter og løbehjul i 2017. Bystyret i Paris overvejer at indføre et kørekort til elløbehjul.

På verdensplan findes der i dag 80 millioner elløbehjul.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden