Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Presse Femern
Visualisering: Presse Femern
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Femern har udsigt til retssager trods tysk godkendelse

Tysk myndighedsgodkendelse kommer få minutter i tolv og er central for gigant-projekt, vurderer professor.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En helt afgørende nyhed for Femern-projektet.

Sådan lyder vurderingen fra professor i økonomistyring Per Nikolaj Bukh, Aalborg Universitet, efter at myndighederne i Slesvig-Holsten fredag har meddelt, at godkendelsen af Femern Bælt-tunnelen er klar til at blive skrevet under.

Men det er ikke ensbetydende med, at projektet nu bare kan køre på skinner derudaf.

»Hvis ikke man var kommet hertil, kunne man i hvert fald ikke komme videre,« konstaterer professoren.

»Det har været ventet i lang tid. Og politikerne har sagt, at godkendelsen ville komme i år. Så i den forstand er det ganske få minutter i tolv.«

Der udestår dog fortsat en række risici for projektet med at bygge en fast forbindelse fra Rødbyhavn på Lolland til Puttgarden på den tyske ø Femern.

»Selv om der er kommet en myndighedsgodkendelse, vil der blive ført en række retssager i Tyskland om de miljømæssige forhold,« forklarer Per Nikolaj Bukh.

»Hvor meget de vil forsinke projektet i forhold til, hvad der er forudsat, er svært at sige.«

Selskabet bag tunnelforbindelsen, Femern A/S, regner med, at den kan tages i brug i 2028. Selskabet regner selv med, at retssagerne i Tyskland vil tage to år.

Ritzau

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden