Frederik Ejlers (tv.) og Peter Fangel Poulsen.

Frederik Ejlers (tv.) og Peter Fangel Poulsen.

Nyheder

Makkerpar fra Blox-byggeri etablerer bygherrerådgivning med bonusmål: Bygherrerådgiveren skal have hånden på kogepladen, ligesom bygherre og entreprenør

Peter Fangel Poulsen og Frederik Ejlers har sagt deres stillinger op hos henholdsvis Realdania og Gottlieb Paludan Architects for at stifte Bauherr, hvor de som bygherrerådgiver vil lade en del af honoraret være afhængigt af succeskriterier.

Nyheder

Hvis et byggeri går skævt, er det ganske sikkert, at bygherren mister penge. Og entreprenøren ligeså.

Bygherrerådgiveren, derimod, kan som oftest være sikker på at få sin faste hyre.

Det vil en nystiftet bygherrerådgivningsvirksomhed, Bauherr, med de to partnere, Peter Fangel Poulsen og Frederik Ejlers, gøre op med. Ofte vil et bygherrerådgiverhonorar være et fast beløb eller timeafregnet inden for en økonomisk ramme.

Bauherr vil lade en »betragtelig« del af deres honorar være afhængigt af bonusmål.

»Bygherrerådgivningen har mere været frie fugle end byggeriets øvrige parter. Det vil vi gerne ændre på ved at lave modeller, hvor vi har hånden på kogepladen,« siger Peter Fangel Poulsen.

Peter Fangel Poulsen (51 år) kommer fra en stilling som leder af projektafdelingen i Realdania By & Byg. Frederik Ejlers (56 år) har indtil nu været partner og chef for bygherrerådgivning i Gottlieb Paludan Architects. De to kender hinanden fra byggeriet af DR Byen og siden byggeriet af Blox i København, hvor Peter Fangel var projektchef for byggeriet og Frederik Ejlers var bygherrerådgiver. De to var sammen på scenen, da de modtog Bygherreprisen sidste år for Blox-byggeriet.

Nu har de sagt deres stillinger op for at stifte Bauherr. Udviklingen inden for byggeriet - med mere komplicerede processer - stiller højere krav til bygherren, mener de to iværksættere. Tendensen er blot forstærket med det nye aftalesæt, AB og ABR 2018, hvor bygherren pålægges mange nye – men nyttige – opgaver med blandt andet projektgranskning og ændringsregistreringer undervejs, siger de.

Peter Fangel Poulsen vurderer, at det som oftest vil være bygningsejere, der kun har mindre kendskab til byggeri – og derfor ser det som en risiko – som især ønsker Bauherrs utraditionelle afregningsmodel. Mere erfarne bygherrer – eksempelvis offentlige bygherrer såsom stat og kommuner – vil ofte vælge traditionel afregning, vurderer han – men understreger, at de ikke kender markedets reaktion.

Henrik L. Bang, direktør for Bygherreforeningen, hvor Peter Fangel Poulsen i øvrigt er repræsenteret i bestyrelsen, synes, at det er »forfriskende« med Bauherrs melding om den anderledes forretningsmodel.

»Jeg tror, det vil få bygherrerne til at spidse ører. Der har måske været lidt en opfattelse af, at bygherrerådgivning ikke var så forpligtende, som de aftaler man indgår med andre af byggeriets parter. Med bonusmål bliver der mere konsekvens for bygherrerådgiveren,« siger Henrik L. Bang.

PensionDanmark bruger selv forskellige bygherrerådgivere, både store og små. Mia Manghezi, projektudviklingsdirektør, ser Bauherrs tanker som interessante.

»Jeg ser det også som led i tendensen med, at der skabes nye samarbejder i byggeriet. Dette er så et bud på at nytænke bygherrerådgiverens rolle,« siger Mia Manghezi.

Den præcise sammensætning af Bauherrs honorarkontrakt vil være afhængig af, hvad den enkelte bygherre ønsker. Et bonusmål kan fastsættes efter, om byggeriet afleveres til fastsatte dato, om det leveres uden fejl og mangler, eller om den økonomiske ramme for byggeriet er overholdt.

Hvis målene er fastsat efter kvantificerbare parametre som tid eller økonomi, risikerer man så ikke, at rådgiveren lukker øjnene for andre hensyn, eksempelvis kvalitet?

»Det kan jo også være andre ting, der er vigtigt for bygningsejeren at få sat som kriterier. Ingen bygherre er selvfølgelig ligeglad med pengene, men der kunne være andre mål, der også er vigtige for bygherren at få formuleret. Et teater kunne have et mål om at opnå et bestemt antal siddepladser. Mange tænker mindre over, at bygningen skal sættes i drift, men interesserer sig især for at tegne og opføre bygningen, og resultatet bliver, at man må igennem ombygninger og justeringer. Et mål kunne være, at driften skal være velfungerende ved ibrugtagning,« siger Peter Fangel Poulsen.

»En vigtig pointe for os er, at processen med at fastsætte målene bliver brugt til at identificere risici i byggeriet, og at bygningsejere får en mere kvalificeret drøftelse af muligheder og risici i sit projekt« siger Peter Fangel Poulsen.

»En vigtig pointe for os er, at processen med at fastsætte målene bliver brugt til at identificere risici i byggeriet,« siger Peter Fangel Poulsen.

Hvor stor en andel af det samlede honorar er I klar til at skal være afhængigt af bonusmål? Er I klar til, at det ikke bare bliver en mindre, symbolsk andel?

»Nej, vi mener det reelt, at vi skal have hånden på kogepladen. Vi har ikke lagt os sat fast på noget endnu, og det kommer helt an på, hvordan opgaven ser ud. Det kan sagtens være en betragtelig andel.

Hvad er betragtelig andel? Taler vi 50 procent?

»Altså, 50 procent af honoraret ville være et flot tal, og det kan godt være deroppe omkring, eller 25 procent. Det afhænger af projektet, honorarformen, risikodelen, de upsides der naturligt også skal følge med modellen, og kundens ønsker,« siger Peter Fangel Poulsen.

Hvad med langvarige projekter, hvor byggeriets udformning kan ændre sig undervejs? Der er det vel svært at fastsætte mål?

»Den diskussion kan man ikke foregribe. Det må man tage i den kontekst, det sker i. Og det er klart, at ved lange projekter - som for eksempel Blox-byggeriet - vil det formentlig være mere kompliceret, og så kunne man definere forskellige mål undervejs: delmål, etapemål, delsucceskriterier. Alt i alt handler det om at skabe værdi for ejerne. Det handler om, hvad de synes er vigtigt,« siger Peter Fangel Poulsen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden