Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Københavns Kommune
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lyngbytunnel lukkes for fodgængere og bliver skybrudssikret

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu skal det være slut med problemer ved Lyngbyvej i København, når der er skybrud. Den nuværende gangtunnel under vejen skal lukkes for fodgængere og omdannes til skybrudssikring.

Det skriver TV2 Lorry.

Beslutningen om at skybrudssikre det trafikale knudepunkt blev truffet af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune på et møde mandag.

Lyngbyvej ved Ryparken har siden 2010 været lukket syv gange på grund af oversvømmelse under skybrud, og nærmest sejlende biler under tunnellen er blevet et velkendt mediebillede.

Svanemøllen skybrudstunnel, som er den langsigtede løsning, forventes etableret i 2027, fremgår det af bilagsmateriale til mødet.

Ved at inddrage gangtunnellen, der kan rumme cirka 700 kubikmeter vand, vil risikoen for oversvømmelse af Lyngbyvej reduceres med cirka 50 procent, vurderer forvaltningen.

Indtil skybrudstunnellen er etableret, vil risikoen for oversvømmelse af Lyngbyvej blive reduceret, ved at den eksisterende gangtunnel under Lyngbyvej omdannes til skybrudsbassin og pumpestation.

»Det her er en smart løsning på et problem, som har været til stor irritation for mange københavnere i mange år,« siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) til TV2 Lorry. »Vi er blevet helt vant til at se Lyngbyvej stå under vand ved skybrud, men det må simpelthen ikke blive en tilbagevendende begivenhed.«

Forvaltningen har i maj og juni 2018 gennemført en undersøgelse af anvendelsen af henholdsvis gangtunnellen under og gang- og cykelbroen over Lyngbyvej. Af den fremgår det, at der i undersøgelsesperioden dagligt passerede 1260 gående gennem gangtunnellen og 2127 gående og cyklende over gang- og cykelbroen. En spørgeundersøgelse fra 2018 viste, at de primære årsager til at bruge gangtunnellen frem for gang- og cykelbroen var, at det blev opfattet som nemmere.

»Det er forvaltningens vurdering, at nedlæggelse af gangtunnellen ikke vil medføre væsentlige gener for cyklende og gående,« står der i bilaget.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden