Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Brug en halv milliard eller riv gamle huse ned: Letbane gennem Aarhus Midtby skaber dilemma

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Anden etape af Aarhus Letbane, som efter planen skal gå fra Dokk1 på havnen og ind gennem midtbyen, ser ud til at blive en kompliceret øvelse.

Som linjeføringen er planlagt nu, fra Rådhuspladsen, gennem Vester Allé, Thorvaldsensgade og Viborgvej, kommer den nemlig i karambolage med varme-, vand-, el- og telefonledninger under Vester Allé. Skal de flyttes, vil det koste 655 millioner kroner, viser beregninger.

Derfor arbejder Teknik og Miljø i Aarhus Kommune lige nu med flere alternative løsninger.

Det skriver Århus Stiftstidende.

Ét alternativ, som går gennem Rådhusparken, kræver en tunnel på grund af højdeforskel. Det er teknisk muligt, men om det også er økonomisk realistisk, er endnu ikke afsøgt.

To andre alternativer kræver, at der bliver revet bygninger ned, blandt andet Kirkens Korshærs bygning på hjørnet af Nørre Allé og Klosterport, så letbanetoget får plads til at svinge.

Et fjerde alternativ, der vil lade letbanen stoppe ude foran Den Gamle By, kræver fældning af allétræer på Viborgvej.

Det får Den Gamle Bys direktør, Thomas Bloch Ravn, til i et høringssvar at advare mod den linjeføring og de linjeføringer, der kræver nedrivning af huse.

»Der er tydeligvis problemer med de linjeføringer, der passerer den indre by,« skriver han i høringssvaret ifølge Århus Stiftstidende.

Hans V. Tausen, civilingeniør i Teknik og Miljø og projektleder på opgaven, forventer at indstille de linjeføringer, rådgiverne skal undersøge, til byrådet inden sommerferien.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden