Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Københavns Kommune
Illustration: Københavns Kommune

På illustrationen, som stammer fra det ny notat, er letbanen og metrohavneringen fremhævet.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter to analyser: Københavns politikere fremlægger visioner for mere metro og letbane

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Metroen i hovedstaden skal udbygges, og der skal anlægges en letbane til Gladsaxe. Sådan lyder visionen i et nyt notat fra Københavns Kommune, efter Borgerrepræsentationen i efteråret behandlede to analyser om den kollektive trafik i hovedstaden, en om metroen og en om muligheden for en letbane til Gladsaxe.

At et flertal i København gerne vil både udbygge metroen og skabe en letbane er ikke nyt, men det fire siders notat går lidt mere i detaljen med ønskerne.

Uden et letbane fra Københavns Nordvestkvarter til Gladsaxe vil busserne fra omkring 2030 ikke længere kunne klare »passagerpresset i myldretiden på dele af Frederikssundsvej«, skriver kommunen i det nye notat.

Selv en udvidet busløsning, kaldet BRT (bus rapid transit), som Borgerrepræsentationens modstandere af en letbane har fremhævet som et langt billigere alternativ, vil ikke kunne overkomme presset, konkluderes det i notatet.

På baggrund af metroanalysen konkluderer det nye notat blandt andet, at en ny metrolinje fra København H til som minimum Prags Boulevard på Amager vil kunne afhjælpe det stigende pres på metroen mellem Kongens Nytorv og den første del af Amager. Politikerne ønsker desuden en ny metrohavnering.

På centrale strækninger vil passagermængden i metroen fordobles fra 2015 til 2035, konkluderer metroanalysen.

Kommunen opsummerer i det nye notat allerede fremlagte analyser, som blev behandlet af Borgerrepræsentationen 11. november.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden