Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Arkivfoto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Erhvervsorganisationer roser trafikinvesteringer og satsning på erhvervsområder

Dansk Erhverv, Dansk Byggeri og Dansk Industri kommer med ros til regeringens hovedstadsudspil.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er overvejende positive toner, der klinger fra erhvervslivets brancheorganisationer.

Især udsigten til bedre trafikal infrastruktur – regeringen vil anlægge flere motorveje og samle trafikselskaberne i HOT – møder ros.

Dertil ser Dansk Erhverv det som en tiltrækningskraft for hovedstaden, at der er grønne, rekreative arealer.

Men Dansk Industri melder, at de vil følge arbejdet med at koordinere erhvervs- og boligområder, for Djævelen ligger i detaljen, som det lyder.

Dansk Byggeri: Godt med koordination af erhvervsområder

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri, udtrykker glæde over, at regeringen vil have mere koordination mellem kommunerne og staten.

Katrine Marie Kragh/Ritzau Scanpix
Foto: Katrine Marie Kragh/Ritzau Scanpix

Lars Storr-Hansen.

»Regeringens konkrete forslag om at placere forskellige typer af erhvervsområder i de enkelte kommuner i hovedstadsområdet er fremsynet. Det vidner om, at den er bevidst om, at der er behov for en mere koordineret planlægning,« udtaler Lars Storr-Hansen i en pressemeddelelse.

Han kalder »en udbygning af vejene helt nødvendig«, både den individuelle og kollektive trafik og varetransporten. Han peger på Havnetunnelen i København og udbygning af ringvejene som afgørende elementer.

Dansk Erhverv: Opgør med trængsel

Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv, siger i en pressemeddelelse, at initiativerne udgør »meget af det, som der er behov for, hvis hovedstaden skal stå stærkt i konkurrencen med andre nordeuropæiske byregioner«.

Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix
Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix

Brian Mikkelsen.

Han kalder det en »hovednøgle« i forhold til at skabe en pendler- og erhvervsvenlig hovedstad, at trængslen mindskes og roser derfor trafikinfrastruktur-tiltagene.

Dertil vil »et grønnere hovedstadsområde« være med til at sikre, at flere højt specialiserede udlændinge får lyst til at bosætte sig i Danmark.

Dansk Industri: Djævelen ligger i detaljen

Kent Damsgaard, direktør i Dansk Industri, roser, at regeringen tænker erhvervslivets udviklingsmuligheder aktivt sammen med den øvrige byudvikling. Han roser, at regeringen fokuserer på at skabe »sammenhængende mobilitet« og skaber »en mere ambitiøs udvikling af erhvervsområderne«.

Kent Damsgaard.

Dansk Industri vil nøje følge konkretiseringen af planen.

»Særligt når det gælder samspillet mellem bolig- og erhvervsområder ligger Djævelen som oftest i detaljen, hvorfor et grundigt forarbejde er vigtigt,« siger Kent Damsgaard.

Formanden for DI Hovedstaden, Poul Skadhede, håber, at hovedstadens nye plan kan rykke på den lave placering, som hovedstadskommunerne indtager i den årlige erhvervsklimaundersøgelse, som DI står bag.

»Vi oplever desværre, at hovedstadskommunerne år efter år bliver vurderet lavt i DI’s erhvervsklimaundersøgelse,« udtaler Poul Skadhede i en pressemeddelelse.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Forsiden