Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det bliver hurtigere at tage bilen end Hovedstadens Letbane

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Man kommer ikke hurtigere frem, hvis man lader bilen stå og i stedet hopper på Hovedstadens Letbane, når den står klar om seks år. Tværtimod.

Det skriver Berlingske.

Selv i myldretiden vil en bil tilbagelægge den samlede strækning fra Lundtofte i Lyngby til Ishøj Station op mod 14 minutter hurtigere end letbanen, fremgår det af en VVM-undersøgelse, som Transportministeriet udarbejdede inden vedtagelsen af letbaneprojektet.

Det skaber usikkerhed omkring prognosen om, at 4.000 daglige bilture i fremtiden vil erstattes af letbaneture, sådan som Hovedstadens Letbane forventer, vurderer Ismir Mulalic, lektor på DTU og senior fellow ved Kraks Fonds Byforskning.

»Jeg synes, at det lyder meget optimistisk. Hvis letbanen tager længere tid end bilen, og man dertil lægger, at folk skal til og fra stationen, så er det ikke sandsynligt, at mange vil droppe bilen,« siger Ismir Mulalic til Berlingske.

Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, tror mere på målet, men understreger, at man kun kan leve op til det, hvis man overholder alle forudsætninger om rejsetider, afgangsfrekvenser og komfort.

Det er langtfra første gang, at Hovedstadens Letbane møder kritik. Mogens Fosgerau har tidligere kaldt letbanen »en exceptionelt dårlig investering«, og siden har manglende penge betydet, at en ombygning af en station og en flytning af en anden er blevet droppet, hvilket ifølge prognoser vil koste hver syvende passager.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden