Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Phillip Davall Ritzau Scanpix
Foto: Phillip Davall Ritzau Scanpix

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og overborgmester i København Frank Jensen (S) under testtur på Cityringen fra Enghave Plads Station til Gammel Strand Station med gæster fra Metroselskabets ejerkreds.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Statsministeren kørte første tur med Cityringen

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) kørte tirsdag med på den første testtur for passagerer på sommerens kommende metroforøgelse, Cityringen.

Turen gik fra stationerne Gammel Strand til Enghave Plads, som udgør to ud af de i alt 17 nye stationer.

Undervejs skulle der have været gjort stop ved de næsten færdige stationer København H og Rådhuspladsen. Det blev droppet, da tekniske problemer forsinkede testkørslen.

Med på testturen var desuden transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), overborgmester i Københavns Kommune, Frank Jensen (S), og borgmester på Frederiksberg, Jørgen Glenthøj (K).

»Vi vil vise ejerkredsen, staten, Frederiksberg- og Københavns kommuner, hvad Cityringen bliver til,« siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør for Metroselskabet.

Cityringen, der har været undervejs siden 2009, bliver 15,5 kilometer lang og med 17 stationer. Den vil forbinde København H, Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg.

På testturen bliver der spurgt ind til kontroverserne om blandt andet social dumping blandt metrobyggerne, der har præget anlægsarbejdet i årevis.

»Der har selvfølgelig været nogle bump undervejs, men det kan nu ikke tage min glæde fra mig ved at stå her i dag og se et anlæg, som snart er færdigt,« siger statsminister Lars Løkke Rasmussen.

Der er tidligere blevet sået tvivl om, hvorvidt alle stationer når at blive klar til sommeren 2019.

Det er heller ikke muligt for Metroselskabet at give en endelig besked om, hvornår Cityringens stationer er klar:

»Når vi når hen sidst i april, så har vi et mere klart billede af, om vi har nået de sidste kritiske milepæle eller ej, så der regner vi med at give en åbningsdato,« siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.

Men selv denne dato kan ændre sig, da det kræver en endelig sikkerhedsgodkendelse fra Trafikstyrelsen at køre med passagerer.

»Og den kan falde meget tæt på selve åbningsdagen,« siger Henrik Plougmann Olsen.

Ud over de i forvejen planlagte udbygninger af metrosystemet løftede transportminister Ole Birk Olesen en flig af en større, national infrastrukturplan, som regeringspartierne har i støbeskeen.

»Det må jeg ikke sige noget om endnu, for vi planlægger det stadig,« siger Ole Birk Olesen på testturen.

»Men nu har vi meldt ud, hvad vi sigter efter for København. Nu mangler vi så at få resten af landet med i vores infrastrukturplan. Og det kommer vi til at offentliggøre meget snart,« siger ministeren.

Ritzau

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden