Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Scandlines klager over tysk godkendelse af Femern-forbindelse

Forbindelsen kommer til at være i konkurrence med Scandlines’ færgerute mellem Rødby og Puttgarden, mener færgeselskabet.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rederiet Scandlines har indleveret en klage til den tyske forbundsforvaltningsdomstol i Leipzig over godkendelsen af Femern-forbindelsen.

Det oplyser selskabet onsdag eftermiddag i en pressemeddelelse.

Scandlines har en række klagepunkter vedrørende projektet, der for nogle måneder siden fik et længe ventet tysk ja.

»Vi har brugt den seneste tid på grundigt at læse den godkendelse igennem, som de tyske myndigheder udstedte 31. januar 2019, og er nået frem til, at dette retlige skridt er uundgåeligt,« siger administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen.

Forbindelsen kommer til at være i direkte konkurrence med Scandlines’ færgerute mellem Rødby og Puttgarden.

Hos Scandlines mener man ikke, at den tyske godkendelse tager højde for udfordringer med miljø og påvirkning af virksomheder i regionen.

Rederiet mener heller ikke, at planerne for adgangsveje til havnen i Puttgarden er tilstrækkelige.

Den danske del af anlægsarbejdet ved Femern Bælt ventes allerede at blive sat i gang til efteråret. Det besluttede størstedelen af Folketingets partier i marts.

Transportministeriet i Danmark har tidligere meldt ud, at klager i Tyskland ventes at kunne udskyde den tyske del af anlægsarbejdet.

»Det vil efter alt at dømme betyde, at anlægsarbejdet ikke kan igangsættes på tysk side, før der foreligger en endelig godkendelse fra domstolen,« skrev ministeriet i marts.

Rederierne Scandlines og Stena Line stævnede i februar Finansministeriet i Danmark for at få stoppet lån og statsgarantier til Femern A/S.

Stævningen skete efter en dom fra EU-Domstolen, der fastslog, at EU-Kommissionens tidligere godkendelse af støtten til Femern-forbindelsen, var sket med retlige fejl.

Femern-forbindelsen er planlagt som en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødby på Lolland og øen Femern i Tyskland.

Den skal efter planen stå færdig i 2028.

Ritzau

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Jobs

Forsiden