Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Venstre: Staten bør støtte nedrivningen af Bispeengbuen med en tredjedel af manglende milliardbeløb

Finansminister Kristian Jensen (V) siger, at staten bør medfinansiere Bispeengbuen-nedrivningen, hvor ny vejtunnel anlægges, og Ladegårdsåen fritlægges.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For et halvt år siden meldte transportminister Ole Birk Olesen (LA), at staten er villig til at betale 125 millioner kroner til nedrivningen af Bispeengbuen mellem Nørrebro og Frederiksberg.

Nu melder finansminister Kristian Jensen (V), at staten bør give en tredjedel af den milliard kroner, som projektet mangler.

Det skriver lokalmediet Minby.dk.

»Hvis regeringen fortsætter efter valget, vil vi betale en tredjedel af det beløb, der mangler for at realisere projektet,« siger Kristian Jensen til Minby.dk.

»Før i tiden skilte vand indbyggerne i en by eller i et land. I dag bringer vand borgerne sammen. En fritlægning af Ladegårdsåen er jeg helt sikker på vil samle borgerne.«

Udtalelsen kommer, efter Jan E. Jørgensen (V), viceborgmester på Frederiksberg og folketingsmedlem, har præsenteret en forundersøgelse – som først senere skal præsenteres for lokalpolitikerne i de to kommuner – for finansministeren. Ifølge Minby.dk mangler en milliard kroner, efter indtægter fra salg af byggerettigheder er regnet med.

Ifølge Politiken Byrums informationer er beslutningen ikke afstemt internt i regeringen, men Venstres holdning. Pengene skal komme fra en pulje under den infrastrukturplan, som regeringen for nylig meldte ud sammen med Dansk Folkeparti.

En stor ubekendt faktor er, hvordan projektet påvirker anlægsloftet – og om kommunerne risikerer at måtte udskyde andre projekter, såsom skolebyggerier og vejrenoveringer, for at finansiere dette projekt. Det er ikke lykkedes for Politiken Byrum at få Kristian Jensens kommentar fredag morgen.

Jan E. Jørgensen (V) er overbevist om, at det nu vil lykkes Frederiksberg og København at finde en model.

»Jeg vil vurdere, at vi kan være helt i mål i 2022,« siger Jan E. Jørgensen til Minby.dk.

Frank Jensen: Må ikke presse anlægsloftet

Frank Jensen (S), overborgmester i København, er ærgerlig over, at meldingen først kommer nu, i en valgkamp.

»Det er nye toner fra regeringen, som nok er designet til at tiltrække hovedstadsvælgere i valgkampen. For hidtil har den afgående regering ment, at det måtte København og Frederiksberg selv ligge og rode med,« siger Frank Jensen i en skriftlig kommentar til Politiken Byrum.

København har været med til at finansiere den forundersøgelse, der lige nu venter på at blive offentliggjort.

»Så jeg vil meget gerne holde regeringen fast på det løfte, men jeg tænker ikke, det er særlig realistisk, at Venstre stadig sidder på statens finanser efter valget. Når det er sagt: Jeg vil rigtig gerne indgå i et samarbejde med staten og Frederiksberg om dette,« siger Frank Jensen.

»Men hvis vi skal medvirke til det i København, bliver det nødt til at være sådan, at vi ikke skal tage pengene af vores anlægsramme, sådan så en evt. nedrivning vil skulle konkurrere med skolebyggeri, børneinstitutioner og huller i vejene. For så bliver det svært at prioritere, når der i forvejen er så hårdt pres på vores udgifter til anlæg i København,« udtaler han.

S: Staten skal medfinansiere

Pernille Rosenkrantz-Theil, fungerende politisk ordfører for Socialdemokratiet, siger til Politiken Byrum, at partiet støtter op om, at staten skal medfinansiere projektet. Det skaber et fantastisk byrum, vil afhjælpe sociale problemer i boligområder tæt på, løser klimaudfordringer ved at lede vand væk og skaber gode cykle- og fodgængerstier, siger hun.

»Vi synes, at der skal ligge en medfinansiering, ja, og det er et projekt, vores folk længe har presset på for at få gennemført,« siger Pernille Rosenkrantz-Theil, som dog ikke vil melde et konkret beløb ud, før hun kender til et projekt med klare tal.

Dog står det klart, at Socialdemokratiet vil støtte med mere end de 125 millioner kroner, som transportministeren har meldt ud. Det beløb svarer blot til den renoveringsudgift, som staten slipper for at afholde, hvis den overgiver ejerskabet af vejstrækningen fra staten til de to kommuner.

»Nu er det sådan, at Socialdemokratiet oftere er enig med Venstre end Liberal Alliance,« siger Pernille Rosenkrantz-Theil.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden