Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Københavns Kommune/By og Havn
Illustration: Københavns Kommune/By og Havn

København afslører ny plan: Lynetteholmen bliver meget større end først antaget

Grønnere og med mere plads til strand, men først og fremmest meget større. Københavns Kommune løfter sløret for placering og omrids af Lynetteholmen, havnens nye gigantø.

Da Lynetteholm for et lille år siden blev præsenteret af Københavns overborgmester Frank Jensen (S) og daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), var der lagt op til 190 hektar.

Men på det nye omrids af den kommende kæmpeø, som Københavns Kommune, Transportministeriet og udviklingsselskabet By & Havn i dag har præsenteret for regeringen og hovedstadens politikere, er øen vokset til 282 hektar.

Det betyder, at den kommer til at strække sig betydeligt længere ud i Øresund end først skitseret. Et vokseværk, der svarer omtrent til hele det 100 hektar store igangværende opfyld i Ydre Nordhavn.

Københavns Kommune/By og Havn
Illustration: Københavns Kommune/By og Havn
Københavns Kommune/By og Havn
Illustration: Københavns Kommune/By og Havn

Øverst ses omridset af den mindre udgave af Lynetteholmen, som den fremgik af principaftalen, der blev præsenteret i 2018. Nederst ses udkastet til det nye forslag, hvor øen er vokset betragteligt i størrelse.

Udvidelsen af kæmpeøen betyder også, at der er mere plads til grønne områder og boliger end oprindeligt skitseret, fremgår det af et notat fra Københavns Kommunes Økonomiforvaltning.

Det fremgår dog ikke af materialet, hvad de mange nye kvadratmeter konkret skal anvendes til.

Dagens præsentation af en ny udformning af Lynetteholmen er ikke endelig vedtaget.

Først skal der laves en såkaldt VVM-redegørelse om projektet og laves en række forundersøgelser.

Men planen er, at der allerede i 2020 kan indgås en endelig aftale mellem staten og Københavns Kommune om etableringen af den ny kæmpeø, som så bliver vedtaget ved lov i Folketinget.

Kritiske arkitekter

Da planen om det storstilede ø-projekt blev lanceret mødte det massiv kritik fra arkitektkredse, at byggeriet var for tæt og udformningen »klumpedumpet«. Øen lå også alt for tæt på fortidsmindet Trekronerfortet og satte »en prop« i havnen, mente kritikerne. Hvad værre var, frygtede arkitekterne, at den første tegning af øen fra By og Havn ville ende som en spændetrøje for den fremtidige arkitektoniske bearbejdning af øen. Derfor har By & Havn brugt store dele af foråret på at afholde workshops med en stor gruppe af byens arkitekter.

Den nye skitse er blandt andet et resultat af det arbejde, og her placeres Lynetteholm cirka 250 meter længere fra Trekroner, hvilket ifølge materialet skal skåne det rige plante- og dyreliv rundt om fortet. I sin nye udformning genkalder øen de cirkelformer, som i forvejen er at finde i Københavns historiske voldanlæg, lyder det, ligesom den rykkes væk fra det fredede Batteriet Lynetten yderst på Resfhaleøen, som har givet den kommende ø sit navn.

Den nye tegning åbner bedre muligheder »for etablering af natur og landskab«, argumenterer notatet, og kan på sigt bidrage til at skabe et grønt bælte hele vejen til Amager Strandpark, fremgår det. Det fremgår ikke, om det er tanken, at der skal bo flere mennesker og dermed bygges flere boliger end til de 35.000, det oprindelige estimat lød på.

Samtidig rykkes Lynetteholm nu tættere på Nordhavn, hvilket skal gøre den barriere imod fremtidige stormfloder mindre krævende og bekostelig at konstruere.

Ifølge den oprindelige principaftale om anlægget af øen skal den tjene til netop klimasikring af hovedstaden, give nye arealer til byudviklinger, bidrage til finansiering af mere metro og en østlig ringvej med en tunnel under havnen. Endelig skal den opfylde Københavns behov for at slippe med både ren og forurenet overskudsjord fra hovedstadens mange anlægsprojekter.

I oktober oplyste havnebygmester Hans Vasehus, By & Havn, til Politiken Byrum, at en udvidelse var en mulighed:

»En udvidelse er en mulighed – både mod øst og nord – det kræver dog ændringer af sejlruterne i Øresund,« oplyste Hans Vasehus.

Denne artikel har først været bragt af Politiken. Politiken Byrum følger op. Læs alle vores artikler om Lynetteholmen her.


  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden