Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Arkivfoto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Herning afmærker ruter for elløbehjul: »Der har jo været tæt på 100 ulykker i København – det vil vi helst undgå«

Elløbehjul skal introduceres i Herning på en god måde, ønsker politikerne, som derfor får markeret særlige ruter, gps-zoner med maksimumhastighed og særlige parkeringszoner. Imens går transportministeren i dialog med byerne om det nye køretøj.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Om lidt kommer elløbehjulene til Herning. Men rygtet om løbehjulenes problemer er løbet i forvejen.

»Der har jo været tæt på 100 ulykker i København – det vil vi helst undgå,« siger Erling Præstekjær (DF), næstformand i Teknik- og Miljøudvalget i Herning Kommune.

Mens transportminister Benny Engelbrecht (S) går i dialog med landets største kommuner for at få deres erfaringer med de nye køretøjer i bybilledet, som han bebudede tirsdag, går Herning ind i problematikken forlods.

Kommunen vil opmærke tre ruter for elløbehjul, besluttede Teknik- og Miljøudvalget på et møde mandag. Ambitionen er, at ruterne er på plads, inden kommunen lander en aftale med en løbehjulsudbyder i denne eller næste måned, og at få firmaet til at medfinansiere ruterne.

Geofence tvinger hastighed ned til 5 km/t

Tanken er, at ruterne kan markere en god og sikker rute rundt om gågadesystemet. Samtidig stiller kommunen krav om, at løbehjulene skal være omfattet af et geofence i gågaderne, hvor et gps-signal sikrer, at elløbehjulene maksimum kan køre 5 kilometer i timen. Også kommuner som Odense og Vejle stiller krav om geofences.

Dette var forvaltningens udkast til ruter, men udvalgspolitikerne valgte at starte med tre ruter.

Udvalget har indtil videre godkendt ruteopmærkning på en strækning mellem banegården, HerningCentret, uddannelsesområdet i Birk og Messecenter Herning. Afmærkningerne er også henvendt til cyklister.

Forvaltningen havde foreslået flere ruter til en samlet pris på 225.000 kroner, men udvalgspolitikerne ønsker at se effekten, før flere ruter markeres.

Markeringen vil foregå ved, at der laves en farvet grafik på underlaget ved lyskryds og rundkørsler – samt mindre skilte. Også ved steder, hvor der kan være tvivl om retning, markeres ruten. Der bliver også sat skilte op.

Er elløbehjul ikke lidt ligesom vand: De finder altid hen, hvor der er plads?

»Jo, lige nøjagtig. Hvis der et sted at smutte igennem, så gør de det. Det er også derfor, at vores tilgang er, at vi lige tager det lidt med ro,« siger Erling Præstekjær med henvisning til, at kommunen først afprøver enkelte ruter.

En vigtig pointe for ham er, at ruten også gør andre trafikanter opmærksom på, at en ny type køretøj har fundet vej til byen. Både bilister og gående skal være opmærksomme på elløbehjulene, siger han.

Løbehjulene har et andet flow

Der er endnu ikke gennemført dansk forskning om elløbehjul og byplanlægning. Men ifølge Olivia Hecht Stenum, studerende på By-, Energi-, og Miljøplanlægning ved Aalborg Universitet, som netop har skrevet semesterprojekt om elløbehjulenes intro i byen, er det en god pointe, at medtrafikanter skal give elløbehjulene særlig opmærksomhed.

»Jeg tænker, at det giver god mening, at Herning Kommune gør særlig opmærksom på elløbehjulene, for de bevæger sig på en helt anden måde end cykler. De kører faktisk ikke så hurtigt, 20 kilometer i timen, men de accelerer helt vildt hurtigt. De har et helt andet flow end resten af medtrafikanterne,« siger Olivia Hecht Stenum.

At kommunen italesætter elløbehjulene som et køretøj giver for hende også rigtig god mening, for hun og hendes medstuderende fandt ud af, at mange har et fejlagtigt syn på løbehjulet.

»Man ser det ikke som et transportmiddel, men et legetøj. Alene det, at det hedder et løbehjul – et legetøjsbegreb – gør, at der er kommet en særlig mentalitet for, hvordan man bruger dem. Mange kører to på dem,« siger Olivia Hecht Stenum.

Arbejdet siden juni

Mette Damkær, projektleder i Herning Kommune, fortæller, at en tværfaglig projektgruppe siden juni har arbejdet med at udtænke ruterne.

»Vi har blandt andet været i dialog med Vejle Kommune, hvor vi fik inspiration til parkeringszoner og gps-zoner, men tankesættet bag ruterne minder om cykelruter, som også kendes fra andre byer. Det er også derfor, at ruten også rettes mod cyklister,« siger Mette Damkær.

»Det er en anbefaling, hvor vi siger: ’Vi synes, I skal køre denne vej.’«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden