Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Københavns Kommune var advaret om cykelkaos på Dybbølsbro

Det kom ikke som nogen overraskelse for Københavns Kommune, at den omdiskuterede cykelsti på Dybbølsbro ikke var optimalt indrettet. Det fremgår af et notat, som MobilityTech har fået aktindsigt i.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

»Nogle gange må man først afvente, hvordan praksis viser sig at være.«

Sådan lød det i et svar 22. oktober fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune til Ingeniørens transportmedie, MobilityTech, efter at den nye cykelsti på Dybbølsbro allerede få dage efter åbningen stod til at blive tilpasset yderligere som følge af kaotiske tilstande for cyklisterne.

Men allerede forrige år var forvaltningen klar over, at der med den nye cykelsti tegnede sig en situation med cyklister, der ville køre i den forkerte side af vejen.

Det skriver Mobilitytech.

Det fremgår af et trafiknotat, som Rambøll har udarbejdet for Københavns Kommune i 2018, og som Mobilitytech har fået aktindsigt i. Heri lyder det:

»For at komme over på den dobbeltrettede cykelsti skal cyklisterne svinge til venstre, når de kommer fra Skelbækgade og efterfølgende til højre ved Kalvebod Brygge. Denne omvejskørsel medfører en risiko for, at nogle af disse cyklister bliver på den sydlige side broen og benytter fortovet eller vejbanen,« hedder i trafiknotatet, som kommunen modtog fra Rambøll i juli måned det år.

Konsulenterne fra Rambøll har haft til opgave at analysere effekten af den nye bro på trafikafviklingen. Centerchef i Teknik- og Miljøforvaltningen Henriette Hall-Andersen holder fast i, at kommunen ikke har haft »nogen entydig god trafikal løsning på, hvordan man kobler den nye udgave af Dybbølsbro sammen med den eksisterende infrastruktur«.

På spørgsmålet om, hvorfor de ekstra tiltag ikke blev gennemført før åbningen, når man kendte til risikoen, svarer hun.

»Der kan være langt fra tegnebræt til virkelighed, og vi ville se, hvordan trafikanterne gebærdede sig, før vi kunne beslutte, hvilke tiltag der så var behov for. For eksempel har vi jo været nødt til at se i praksis, hvordan fodgængere og cyklister begår sig i forhold til hinanden, før vi har kunnet beslutte, hvordan signalerne bør justeres,« siger Henriette Hall-Andersen i et skriftligt svar til MobilityTech.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden