0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
By & Havn
Foto: By & Havn

Byparken i Ørestad.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Boliger ned til 40 kvadratmeter og nærhed til grønt: Her er de største nybrud i Københavns nye kommuneplan

Opgør med 95 kvadratmeter-reglen, højst 300 meter til grønt og færre biler på vejene. Politiken Byrum skaber overblik over nogle af de største nye tiltag i Københavns Kommuneplan 2019, som blev vedtaget torsdag.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Københavns Kommune har fået ny kommuneplan. Torsdag aften vedtog et flertal i Borgerrepræsentationen – Socialdemokratiet, Enhedslisten, SF og Radikale Venstre – Kommuneplan 2019.

Politiken Byrum er dykket ned i de knap 100 sider og tilhørende ændringsforslag og har udvalgt nogle af de vigtigste tiltag i planen.

Højst 300 meter til grønt

I Frederiksberg Kommune hedder det, at alle beboere skal kunne se et træ fra deres vindue. I Københavns Kommune kommer det fremover til at hedde, at det er en »politisk ambition«, at der maksimalt er 300 meter »i vejledende gangafstand fra byens boliger til et grønt område«.

Den politiske ambition var fremsat som ændringsforslag af Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og SF og blev vedtaget.

I ambitionen defineres et grønt område som »flere forskellige ting«, herunder en park, en lommepark, særligt begrønnede byrum og Søerne. Vand uden grønt omkring defineres dog også som grønt i forslaget, idet også havnen nævnes i oplistningen. Partierne tilføjer:

»I det videre arbejde skal det afklares, hvilke kvalitative krav der skal indgå i arealet, for at det kan indgå til opfyldelsen af ambitionen, men også en afklaring af hvilke typer af offentlige og private arealer, der kan være med til at imødekomme borgernes behov for rekreative arealer i deres nærområde.«

I forslaget hedder det desuden, at der i nye byudviklingsområder – udover ambitionen om maksimalt 300 meter til et grønt område – opstilles en ambition om maksimalt 500 meter fra boliger til et større offentligt tilgængeligt grønt område på over to hektar.

Til gengæld blev Alternativets ændringsforslag om at tilføje til kommuneplanen, at »der i byudviklingsområder, udover friarealer, reserveres mindst 20 % af arealet til grønne, rekreative områder til beboere og brugere«, ikke vedtaget.

Biler må højst udgøre en fjerdedel af trafikken

I det første udkast til kommuneplanen hed det, at »antallet af kørte personture i byen fordeles med mindst 1/3 på cykel, mindst 1/3 med kollektiv trafik og højst 1/3 med bil«, men i et ændringsforslag, foreslog Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre, SF og Dansk Folkeparti, at det i stedet hedder:

»Biltrafikken i 2025 skal maksimalt udgøre 25 % af alle ture, der foretages i København. Dertil fordeler antallet af ture sig på mindst 25 % gang, 25 % cykling og 25 % kollektiv transport i 2025.«

Forslaget blev vedtaget.

Enhedslisten og Alternativets forslag om at indskrive, at bilture fem år senere, i 2030, skal være faldet til maksimalt 15 procent af alle ture, blev til gengæld ikke vedtaget.

Færre parkeringspladser

Der skal være færre parkeringspladser i Københavns Kommune, har Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre, SF og Dansk Folkeparti fået presset igennem trods modstand fra Borgerrepræsentationens største parti, Socialdemokratiet.

De fem partier, som sammen har flertal uden om overborgmesterpartiet, havde i et ændringsforslag foreslået at reducere parkeringsnormen generelt med 30 procent. Det blev vedtaget.

Forslaget lægger dog op til, at der kan dispenseres fra reglen på steder med »meget dårlig offentlig transportbetjening uden metro, letbane, S-tog eller BRT-betjening«.

Opgør med 95 kvadratmeter-reglen

Der er brug for mange flere små boliger i København, men særligt én regel står i vejen, har kritikere længe påpeget: Reglen om, at boliger i nye bydele i gennemsnit har en størrelse på minimum 95 kvadratmeter. Den er allerede blevet opblødt flere gange, og nu giver Københavns Kommune den endnu et vrid.

Fremover vil 95 kvadratmeter-reglen kun gælde for 50 procent af etagearealet i et nyt boligområde, så der kan bygges mindre boliger i den anden halvdel, fremgår det af forslaget til kommuneplanen, som nu er vedtaget.

»De øvrige 50 % af etagearealet kan disponeres frit for at sikre gode muligheder for at opføre mindre boliger, der imødekommer behovet for boliger til byens singler m.fl.,« hedder det i forslaget.

Familieboliger må ikke være mindre end 40 kvadratmeter (se nedenfor), mens ungdomsboliger, bofæl­lesskaber og botilbud til socialt udsatte borgere og borgere med fysiske og psykiske handikap fritages fra beregningen.

Alternativet havde stillet ændringsforslag om, at kun 25 procent af etagearealet i et nyt boligområde skulle være mindst 95 kvadratmeter, men det blev stemt ned.

Familieboliger ned til 40 kvadratmeter

Der skal »skabes plads til de mange singler i byen«, mener Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og SF. De fem partier havde derfor stillet ændringsforslag om at ændre minimumsstørrelsen på familieboliger fra 50 til 40 kvadratmeter, hvilket blev vedtaget. Før var det kun eksempelvis ungdomsboliger, der måtte være mindre end 50 kvadratmeter.

Resultaterne af muligheden for at bygge ned til 40 kvadratmeter skal evalueres frem mod Kommuneplan 2023, skriver partierne.

Ungdomsboliger ned til 13 kvadratmeter

I forslaget til Kommuneplan 2019 fremgår det, at »kollegie- og ungdomsboliger skal have en størrelse på mellem 25 og 50 m²«, men i den endelige kommuneplan, som Borgerrepræsentationen vedtog torsdag, er det understreget, at kollegie- og ungdomsboliger kan være helt ned til 13 kvadratmeter i nettoareal.

Der er ikke tale om en ny tilladelse, alene at muligheden for at bygge ned til 13 kvadratmeter netto som noget nyt bliver skrevet ind i kommuneplanen.

»Ungdomsboliger skal være 25-50 m2 brutto. Deraf er det muligt at opføre boliger, hvor nettoarealer er ned til 13 m2 i den enkelte bolig, mens det resterende areal placeres i attraktive fællesarealer,« hedder det i en ny tekst.

Ændringen er sket som følge af, at Økonomiforvaltningen har modtaget flere høringssvar fra københavnere, »der ønsker flere mindre ungdomsboliger, der går under de 25 m2, så boligerne er tilsvarende billigere for de studerende at bo i«, skriver forvaltningen.

Minimumsstørrelser for bofællesskaber

Også bofællesskaber opsætter Københavns Kommune rammer for. Kommunen definerer bofællesskaber som »boliger med større fælles arealer til rådighed for beboerne« og fastsætter, at fællesarealer skal udgøre mindst 12,5 procent af etagearealet.

Boligerne i fællesskabet skal have en gennemsnitlig størrelse på mindst 65 kvadratmeter, mens ingen boliger må være under 50 kvadratmeter.

Mere end hver anden nye ungdomsbolig skal være almen

Københavns Kommune har som mål at »skabe rammer for 12.000 nye ungdomsboliger«, hvilket er skrevet ind i kommuneplanen. Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og SF havde foreslået at tilføje, at 7.500 af dem skal være almene, hvilket blev vedtaget. Dermed skal mere end hver anden nye ungdomsbolig være almen.

Krav om sociale boliger

»Ligesom vi i kommunen udarbejder langsigtede planer for eksempelvis behovet for skoler, daginstitutioner, idræts- og kulturfaciliteter mv., så skal vi også altid indtænke behovet for plejeboliger og sociale boliger i takt med, at byen vokser,« skriver Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og SF i et ændringsforslag.

Forslaget, som blev vedtaget, vil skrive ind i kommuneplanen, at kommunen skal »skabe rammer for 1.800 nye boligenheder til borgere med særlige behov frem mod 2031«.

»Det betyder, at grundejere i byudviklingsprojekter altid principielt kan blive mødt med et krav om en arealreservation til sociale boliger,« skriver de fem partier om forslaget.

Flere gåture

Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og SF havde foreslået, at det skrives ind i kommuneplanen, at »komfort, fremkommelighed og tryghed for fodgængere forbedres«, så det gennemsnitlige antal gåture per københavner stiger med 20 procent i forhold til 2017. Forslaget blev vedtaget.

Mere træbyggeri og flere krav

Det skorter ikke ligefrem på hensigtserklæringer i kommuneplanen, men to af dem er værd at bide mærke i for byggebranchen, selv om de på ingen måde er bindende. Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og SF havde foreslået, at følgende to sætninger blev tilføjet til kommuneplanen, hvilket blev vedtaget:

»CO2-forbruget for byggeriet nedbringes ved, at ejendomsudviklere i København opfordres til at anvende bæredygtige materialer i byggeri, som eksempelvis trækonstruktioner eller lign.«

»Københavns Kommune reducerer CO2-udledningen ved at stille krav til blandt andet byggematerialer i egne bygge-og anlægsopgaver.«

Til sidste hensigtserklæring havde Enhedslisten blandt andet foreslået at skrive ind, at kommunen skulle stille krav om øget anvendelse af træ i konstruktioner, men det blev stemt ned.

Færre veje til privatbiler

Antallet af parkeringspladser er et stort stridspunkt i København, men noget mere konsensus synes der at være om, at kommunen skal give mindre plads til privatbiler på vejene. Alternativet havde således stillet ændringsforslag om at tilføje som trafikmål i kommuneplanen, at »der skal arbejdes på at frigøre vejarealer fra privatbilisme til nye anvendelser såsom rekreative formål, offentlig transport og klimatilpasning«. Det blev vedtaget med stort flertal.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Forsiden