0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nils Svalebøg/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
Foto: Nils Svalebøg/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Odenses nye 24-årige byrådmand: »Når man kigger rundt i byen, kan man godt se, der er steder, hvor vi er gået på kompromis«

1. september tiltrådte Christoffer Lilleholt (V) som Odenses nye by- og kulturrådmand efter Jane Jegind. Med sine 24 år er han landets yngste rådmand, men Lilleholt har syv års kommunalpolitisk erfaring og tre klare visioner for, hvordan man udvikler Odense til at blive en bedre by.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Han vidste det godt, Christoffer Lilleholt.

En dag skulle han overtage posten som Venstres leder i Odense Byråd. Partiets nuværende leder og grand old lady, Jane Jegind, der har siddet i Odense Byråd siden 1998, havde på forhånd meldt ud, at hun ikke ville genopstille ved kommunalvalget i 2021.

Han vidste også, at der var en chance for, at hun ikke ville blive på posten som by- og kulturrådmand valgperioden ud.

Alligevel blev han taget på sengen, da opkaldet kom 18. august.

»Jeg bliver ringet op og får at vide, at Jane har fået et job som chef for erhvervs-, kultur- og turismeområdet i Langeland Kommune, og hun meddeler mig, at jeg kan overtage hendes rådmandspost, hvis jeg har lyst,« siger han.

Jane Jegind giver ham et kvarter til at beslutte sig, før nyheden bliver sendt ud.

»Jeg når lige at ringe til min daværende chef og bede om lov til at sige op med meget kort varsel.«

Ung rådmand med politisk opvækst

Det er den korte version af, hvorfor Christoffer Lilleholt 1. september 2020 tiltrådte som by- og kulturrådmand i Odense. Og som med sine 24 år i samme ombæring kunne kalde sig Danmarks yngste rådmand.

Dermed ikke sagt at hans alder betyder særlig meget for ham selv. Han måler alle andre på deres resultater, »ikke på deres køn, alder eller etnicitet, så det forventer jeg også at blive målt på«.

Vi skal stille større krav end tidligere: Det skal være pænt at se på, dejligt at bo i og være bygget i gode materialer

Han tillægger det heller ikke stor vægt, at Lilleholt-navnet i forvejen klinger politisk.

At han er søn af folketingsmedlem og tidligere energi-, forsynings-, og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) betyder ikke noget for hans eget politiske virke, siger han, så lad os ikke dvæle ved det.

Grøn omstilling, developerkrav og samarbejde

I stedet dvæler Christoffer Lilleholt ved sine kernevisioner som by- og kulturrådmand. Dem deler han op i tre pejlemærker:

»Det betyder meget for mig, at vi får skabt noget grøn omstilling i vores by, blandt andet ved at bygge infrastruktur til ladestandere. Derudover skal vi rejse mere skov – Odense er godt på vej, men vi skal rejse mere skov, skabe flere grønne arealer tæt på centrum og udvikle de grønne arealer, vi har, til at blive endnu mere grønne og et frirum til odenseanerne,« siger han.

Når spørgsmålet lyder, om den her bygning skal have otte etager eller ej, så er der jo ikke så meget at være i tvivl om. Enten er man for eller imod

Hans andet punkt er, at Odense skal stille højere krav til developere, der kommer til byen. Tidligere havde Odense svært ved at tiltrække investorer, men i dag er byen i en gunstig situation, mener Lilleholt.

»Det betyder, at vi skal stille større krav end tidligere: Det skal være pænt at se på, dejligt at bo i og være bygget i gode materialer.«

Det lyder som en vision, de fleste borgere og politikere kan bakke op om, men historisk har man i Odense ofte valgt »det nemmeste, hurtigste og billigste«, siger Lilleholt. Og det ærgrer ham.

»Når man kigger rundt i byen, kan man godt se, der er steder, hvor vi er gået på kompromis. Det skal vi ikke fremadrettet. Der skal være en arkitektonisk værdi,« siger han.

Hans tredje og sidste pejlemærke er at huske på, at kommunen er til for borgerne og virksomhederne, ikke omvendt:

»Hvis vi afviser virksomheder eller investorer, så skal vi altid følge op med et, ’men du kan kigge i den retning, så kan vi finde nogle løsninger’. Vi skal ikke være skrankepaver, der sidder og siger, hvordan vi vil have, tingene skal være. Vi skal være medspillere og kigge mod løsninger. Det gør vi rigtig meget, men jeg er ikke i tvivl om, at vi kan gøre det endnu mere,« siger Christoffer Lilleholt.

Færre nuancer i by- og kulturudvalg

Den nyslåede rådmand har siddet på posten i knap to uger, da Byrummonitor interviewer ham. Egentlig havde vi aftalt at mødes på hans nye arbejdsplads, Odense Slot, men coronasmittens tilbagevenden har henvist os til et telefoninterview fra hver vores coronaramte by.

Christoffer Lilleholt blev valgt ind i 2013. Siden har han siddet i Beskæftigelses- og Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget og været politisk ordfører for Venstre i Odense, hvor byudvikling har fyldt noget, men langtfra alt.

Vi holder stadig den dag i dag på, at den bedste løsning ville være at anlægge en tunnel under Thomas B. Thriges Gade

Derfor var første dag som by- og kulturrådmand »noget af en ilddåb«, som han siger. Ikke kun på grund af de nerver, der i forvejen havde hobet sig op, eller fordi TV 2 Fyn fulgte i hælene på ham fra klokken 7 om morgenen. Men fordi der var forvaltnings- og udvalgsmøder lige fra morgenstunden og »store sager på dagsordenen«.

»Vi skulle ind og diskutere, hvor høje etager vi skal have i et fremtidigt byggeri, og der var meget stor uenighed i højde og udseende. Vi klarede det heldigvis, men der kunne jeg mærke en klar forskel fra mine tidligere udvalgsposter,« siger han og uddyber:

»I Beskæftigelses- og Socialudvalget og Børne- og Ungeudvalget er der mange nuancer af de forskellige områder, som vi politikere egentlig er enige om. Men når spørgsmålet lyder, om den her bygning skal have otte etager eller ej, så er der jo ikke så meget at være i tvivl om. Enten er man for eller imod. Sådan er det også i forhold til lokalplaner, byggesager og hele investordelen.«

Grøn omstilling, developerkrav og samarbejdsvillighed

Selv om Lilleholt nu varetager Odenses by- og kulturpolitik, lægger han ikke skjul på, at hans lokalpolitiske hjerte favner bredt og ikke kun inkluderer byudvikling. Eller som han selv siger:

»Jeg er byrådsmedlem og rådmand for hele byen. Selv om det nu er mit ansvarsområde, er jeg ikke valgt af borgerne for kun at varetage by og kultur, jeg er valgt for at varetage byen hele vejen rundt. Og hvis man har i sinde at vinde en borgmesterpost, skal man have holdninger til alle områder.«

Og Christoffer Lilleholt har netop i sinde at vinde en borgmesterpost. I november afslørede han, at han er Venstres spidskandidat til kommunalvalget i 2021. Posten som by- og kulturrådmand giver ham derfor et års tid til at markere sig inden valget.

»Det er en fantastisk platform, jeg har fået. Tidligere skulle jeg arbejde 37 timer om ugen for derefter at kunne lave politik – det er vilkåret for at være kommunalpolitiker. Men nu kan jeg pludselig lave politik på fuld tid og sætte skibe i søen hele dagen,« siger han.

Odenses infrastrukturelle brændpunkt

Det helt store politiske slagsmål i Odense det seneste årti har stået om Thomas B. Thriges Gade, den stort anlagte firesporede vej, der siden 1960’erne har skåret Odense C midtover.

Katinka Hustad/Ritzau Scanpix
Foto: Katinka Hustad/Ritzau Scanpix

Thomas B. Thriges Gade som den så ud, før nedlukningen og byomdannelsen begyndte i 2014.

Lige siden anlæggelsen har vejen forårsaget panderynker og grå hår blandt byudviklere og kommunalpolitikere, og i 2014 besluttede et politisk flertal at lukke vejen.

Siden da er Odenses nyeste og mest moderne bykvarter skudt op, og når letbanen i efteråret 2021 åbner, bliver den, sammen med elcykler, de eneste motoriserede køretøjer i gaden.

Martin Lehmann/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix

Ét af de nye områder, der er skudt op omkring Thomas B. Thriges Gade, efter den blev lukket for trafik i 2014.

Da Christoffer Lilleholt blev valgt ind i byrådet for første gang i 2013, gik han og Venstre til valg på, at Thomas B. Thriges Gade ikke skulle lukkes, men at der skulle anlægges en tunnel under gaden, så der bagefter kunne byudvikles foroven. En sag, der var lige ved at give dem borgmesterposten.

Odense forblev dog socialdemokratisk, og gaden blev lukket med stor ros til følge i byudviklingskredse.

I dag kalder Lilleholt også selv projektet »fantastisk«.

Tog du og Venstre fejl, da I i 2013 gik til valg på, at gaden skulle holdes åben, og at man i stedet skulle anlægge en tunnel?

»Nej, vi holder stadig den dag i dag på, at den bedste løsning ville være at anlægge en tunnel under gaden, som man har set andre steder. Det var der ikke politisk flertal for, og det lever vi så med konsekvenserne af. Vi ser stadig de udfordringer, der er ved at lukke en stor gade af i årevis, og du kan ikke finde én odenseaner, der ikke mener, der er massive trafikproblemer forbundet med at komme rundt i Odense,« svarer Christoffer Lilleholt.

Går efter borgmesterposten

I det hele taget vil han ikke tvinge bilerne ud af byen, som især venstrefløjen plæderer for. Det skal være nemmere at tage cyklen, for eksempel med gode supercykelstier, siger han, men tilføjer:

»Hvis de fleste biler inden for en kortere årrække er grønne, ser jeg ikke de store udfordringer i at køre bil. Odense er en meget flad by med mange parcelhuse, og der er en bil nu en gang en forudsætning for at have sin hverdag i byen,« siger Christoffer Lilleholt.

Med kun et år på posten får Lilleholt travlt med at sætte et aftryk, inden slaget skal stå om borgmesterposten i 2021.

»Jeg håber på, vi kommer i mål med letbanens etape 1. Derudover håber jeg, vi kommer mere i gang med den grønne omstilling, hvor vi i dag er langt bagud. Vi skal også få sat skub i udviklingen af havnen og bygge nogle bygninger med arkitektonisk værdi,« siger Lilleholt og finder politikeren frem:

»Og så håber jeg jo på at danne et så godt fundament for mig selv og for Venstre, at vi kan erobre et flertal ved næste kommunalvalg, og at jeg kan skifte kontor igen og blive borgmester i Odense.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden

Artiklen er låst – Sådan kommer du videre:
Du er her
Vil du have adgang?
NEJ
JA
Vil du tillade dataindsamling?
NEJ
JA
Køb abonnement

Som abonnent kan du tilpasse hvilken data, der indsamles.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Log ind

Læs videre på to måder:

Bliv abonnent
eller

God journalistik er ikke gratis. For at kunne læse denne artikel skal du tillade at dine data bruges til statistik og marketing.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.