0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den københavnske metro løber tør for plads i 2035

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den københavnske metro er så presset, at den ifølge Metroselskabets egne beregninger løber tør for plads i 2035.

Og ifølge en ny rapport vil den eneste umiddelbare løsning på problemet – at køre med fire vogne i stedet for tre – koste omkring seks milliarder kroner, fordi fire centrale stationer skal ændres, skriver Ingeniøren.

Arbejdet må i gang omkring 2025 og vil give enorme gener. Der skal køres med enkeltsporsdrift på metrolinjerne til og fra Amager i mere end tre år. Lige så lang tid må deres del af Kongens Nytorv Station lukkes. Og Christianshavn og Amagerbro stationer lukker i hver 15 måneder.

Dertil bliver Nørre Voldgade foran Nørreport – en livsnerve for bustrafikken – byggeplads i 20 måneder, når tunnelen mellem metro- og togstation lukkes og udvides.

Men der er ikke noget at gøre. Uden udbygningerne vil det være umuligt at evakuere alle de ekstra passagerer, hvis der opstår brand.

»Vi har lavet et seriøst arbejde, som viser, at firevognsdrift er muligt, og det kan blive rigtig godt. Men det bliver en hård periode at komme derhen,« siger direktør i Metroselskabet Anne-Grethe Foss til Ingeniøren.

Forbrugerrådet Tænks ‘Passagerpulsen’, som taler på vegne af passagererne, opfordrer til at inddrage passagerer og trafikselskaber, så hovedstadens kollektive trafik hænger sammen i perioden. Ellers kan det ende med mere biltrafik:

»Det vil medføre meget store gener for passagerer, som har tilrettelagt deres arbejdsliv og boligsituation efter, at de kan komme rundt. Det bliver rigtig træls undervejs,« siger afdelingschef Laura Kirch Kirkegaard.

I et skriftligt svar til Ingeniøren nedtoner transportminister Benny Engelbrecht (S) Metroselskabets trafikprognoser:

»Der er lang tid til 2035. Og så er det jo ikke mejslet i granit, at der ikke må være trængsel i metroen i en periode, ligesom der er trængsel i andre dele af landet på visse strækninger og tider af døgnet,« lyder det.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden