0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
C.F. Møller
Visualisering: C.F. Møller
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Folketinget stikker kæp i hjulet på prestigeprojekt: Aarhus Kommune dropper ny bydel over banegraven

Selv om der i årevis har været flertal i byrådet i Aarhus for at overdække banegraven og opføre en ny bilfri bydel, tegnet af C.F. Møller, sætter Folketinget nu en stopper for projektet. Det vil skabe for stor usikkerhed, samtidig med at man elektrificerer banen, lyder begrundelsen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det storstilede byudviklingsprojekt i Aarhus, hvor banegraven skulle overdækkes for at give plads til en ny bydel, bliver skrottet.

Folketinget mener, at der vil være for stor usikkerhed ved at udbygge Aarhus H og elektrificere banen, på samme tid som man bygger et dæk med en helt ny bydel over banerne. Derfor har borgmester Jacob Bundsgaard (S) og rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V) besluttet at indstille yderligere undersøgelser af overdækningen af banegraven.

Det skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

»Ideen om at lave en overdækning var god, men kompleksiteten, snitfladerne og de deraf afledte økonomiske risici er blevet for store til at kunne løses tilfredsstillende inden for projektets meget faste tidsmæssige rammer,« siger Jacob Bundsgaard i meddelelsen.

Bünyamin Simsek udtrykker ærgrelse over beslutningen.

»Jeg har respekt for, at både Banedanmark og Folketinget konkluderer, at der ikke er tid til at overkomme de mange usikkerheder, der er ved projektet. Jeg synes, at det er ærgerligt, for der var mange styrker ved at bygge ny bydel så tæt på Aarhus H. Vi må bare erkende, at tiden ikke tillader yderligere arbejde med det,« siger rådmanden i pressemeddelelsen.

Banedanmark: Overdækning er mulig, men med risici

Det er Banedanmark, der har undersøgt mulighederne for de samtidige, omfattende projekter på Aarhus H. I sit beslutningsgrundlag, dateret januar 2021, konkluderer Banedanmark faktisk, at en overdækning af banegraven godt kan lade sig gøre – dog ikke uden risici.

»Banedanmarks beslutningsgrundlag viser, at det er muligt med én samlet anlægstakt for en ombygning af Aarhus H inkl. muligheden for en overdækning af banegraven. Projektet er dog ikke uden betydelige risici og meromkostninger for Banedanmark,« hedder det i beslutningsgrundlaget, som fortsætter:

»Hovedtidsplanen for det samlede projekt er stram. Der er risici forbundet med et sådant kompliceret projekt, fordi der er mange grænsefladeprojekter. Det vurderes dog muligt at mitigere mange af de identificerede risici bl.a. ved et meget tæt samarbejde mellem Banedanmark og konsortiet (bestående af Aarhus Kommune, PensionDanmark, DSB Ejendomme, MT Højgaard og C.F. Møller, red.). Med tidsplanen vil det være muligt at ibrugtage Fremtidens Tog (elektriske tog, red.) på Aarhus H som planlagt ultimo 2026.«

Minister: Ikke nogen let beslutning

Den risiko har Folketinget ikke ønsket at løbe. I en pressemeddelelse fra Transportministeriet udtaler transportminister Benny Engelbrecht (S):

»Vi er blevet enige om, at der er for store og for mange risici forbundet med at gennemføre overdækningsprojektet samtidig med baneprojekterne. Overdækningen af banegraven i Aarhus er et utroligt spændende og visionært projekt, så det er derfor ikke en let beslutning, men der er bred enighed om, at første prioritet er at sikre eltog til Aarhus og Aalborg, og vi vil derfor ikke risikere en forsinkelse på grund af overdækningsprojektet.«

Bilfri by af MT Højgaard og C.F. Møller

Aarhus Kommune har indgået i et konsortium om byudviklingen over banegraven sammen med PensionDanmark, DSB Ejendomme, MT Højgaard og C.F. Møller. Konsortiet har arbejdet med en ny bilfri bydel for kontorer, butikker, boliger, cafeer og hotel samt nye gang- og cykelforbindelser, der skulle binde den nye bydel sammen med de eksisterende bykvarterer mellem Bruuns Bro og Frederiks Bro.

C.F. Møller har udarbejdet visionen for en helhedsplan, som skitserede mulighederne for en overdækning. I den fremlagte tidsplan skulle selve konstruktionen af overdækningen begynde i 2023 og var forventet færdig i 2026.

»Det er det arbejde, der nu bliver indstillet,« slutter pressemeddelelsen.

Byrummonitor har spurgt kommunikationskonsulent i Teknik og Miljø Anders Lai, om der i denne formulering ligger en åbning for, at dele af projektet kan videreføres, hvilket han svarer nej til.

Loco Architects
Visualisering: Loco Architects
  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Forsiden